tisdag 17 november 2009

Fantasi &Lögn!

Låter nästan som en slogan för en skvallertidning.
En vän frågade mig om var jag får allt ifrån...hur jag kan komma på något att skriva om....men herre guuuu (citat:P.E.) man har väl fantasi och resten ljuger jag ihop sa jag med ett skratt.

Och så är det till mångt och mycket det är en rättighet att ljuga om man ska författa. Kanske till och med en förutsättning. Ibland kan jag känna mig lite skraj för att någon ska tro att mina historier är sannskildringar eller ve och fasa självupplevda. Så är det ju inte....inte allt i alla fall.

Kom ihåg: Ingenting är sant, inte ens lögnen! ( Detta har jag skrivit upp i min kalender utan att skriva vem som myntat de kloka orden...kan det vara jag själv????)

Nu ska ni få läsa en kort berättelse som jag skrev den 26 september 2007 till Skrivarsidan.

Byaskvallret

Det tisslades i stugorna. Ingen vågade säga det högt men viskningarna framfördes dock från mun till mun. Budskapet gick fram.
Ordbärarna var många och flitiga. Snart visste alla i bygden det. Att inte rätt ord användes eller i alla fall inte i rätt ordning, spelade ingen roll. Ingen roll alls.

Som en löpeld spreds viskningarna. Under resans gång förändrades budskapet så till den milda grad att den ursprungliga Ordbäraren trodde att det var ett nytt budskap när det nådde hans öron.

Nu hade rollistan förändrats. Huvudpersonerna i detta drama var inte längre desamma. Vissa roller var till och med obesatta. Dock var brottet intakt, vilket ställde till det en aning, Kunde det verkligen vara samma skandal eller var det ett nytt fall?

Efter vintern var ryktet bofast och hade smetat sig fast i bygden. Som en sanning.

Den drabbade familjen försökte leva som tidigare trots att sonen valt att flytta till Storstan tillsammans med sin thailändske pojkvän. Visst hade det varit trevligare om dom bosatt sig lite närmare. Dessutom tyckte familjen att det var märkligt att ingen i byn hade gratulerat dom till tipsvinsten. Det var ju ingen hemlighet längre.

8 kommentarer:

  1. Byskvallret är som att tvätta ett fönster från insidan då skiten är utanför.
    Vidare så påstås det ja att den"svenska avundsjukan" är starkare än könsdriften...
    /egon

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte alls att svenskarna är mer avundsjuka eller svalleraktiga än folk i andra länder, det är nog lika överallt. Men det är klart att det blir jobbigare med skvaller i små orter där man inte är lika anonym som i storstäderna

    SvaraRadera
  3. Välkommen hit Egon!
    Det där med fönster var en bra liknelse.
    Texten är ett resultat av en skrivövning som anspelade på lögn och sanning ..
    jämförelsen med skvaller och könsdrift...??? betyder det att det är männen som är skvallerkärringarna!!!!!!

    SvaraRadera
  4. Å Cici, välkommen hem! Hoppas du haft det bra i stor-stor Staan.
    jag tror att vår benämning på skvaller är eljest än den var förr. Då var det ju en typ av tidning,
    elakt förtal är dock något annat.

    SvaraRadera
  5. Vilken fin räknare du fått in på bloggen =)

    SvaraRadera
  6. Jag skriver ju en vampyr/sägenhistoria och får frågor om det ena och det andra är realistiskt. Då vräker jag på ännu mer!

    SvaraRadera
  7. Det är ju den förmånen man har när man är författare Vee....vräk på bara!

    SvaraRadera