fredag 28 januari 2011

Kors i taket!



Baket blev lyckat!
Kanske jag kan återuppta sysslan igen.... Först bakade jag glutenfria slätbullar och sedan en plåt med vanilj/kanel-bullar. Bara för att det känns bra för mig att duka fram när vi får besök och ska fika onyttigt....(jag är rättvise-professor i det civila!) Slätbullarna blev populärast så jag antar att de pärlsocker beströdda bullarna kommer att räcka ett bra tag.
När jag diskat upp assistenten och vänt på bakbordet så gjorde jag en sats med slätbullar med vanligt vetemjöl också. Fast den gode Maken tyckte att de glutenfria blev godare....
En annan dag ska jag bara baka mer av den varan och skippa stöket med att hålla isär begreppen!
Idag ska jag ägna dagen åt att förbereda besöket av två Gullungar....det ska bli skojigt att vara farmor på heltid ett par dagar, och att vi får plussgrader hela helgen!
Örat får sin dos av vita tabletter....



Slätbullar med vanligt vetemjöl, som kan förvandlas till semlor, om nu någon skulle vilja det. Men helst äter vi dem som vanligt eller delar dem mitt itu och brer på lite smör.

////////////////////////


11 kommentarer:

  1. OBS! Kommer kanske till sommar´n. Lägg en påse längst bak i frysen!

    SvaraRadera
  2. Det blev ett sats kanelbullar här också i går. K är angelägen om att ha gofika hemma om någon kommer på besök. Skogsuppköpare till exempel.
    Dina bullar ser mycket godare ut än mina, vad kommer det sig? "Bullarna är alltid godare i grannens hus", kanske.

    Nästa besök i solrummet blir på torsdag den 3:e kl 11-13, om det skulle vara så att du är intresserad.

    SvaraRadera
  3. ÅsaÖ. om du kommer ska jag bjuda på nybakat!

    SvaraRadera
  4. Cici, dina är säkert mycket bättre!
    Ska tänka på solbesöket....

    SvaraRadera
  5. Åhh. Önskar jag bodde granne med dig och blev inbjuden på fika!

    SvaraRadera
  6. Kära Kärring, Ja nog är det synd att vi är placerade så långt ifrån varandra!!!
    Men om du har vägarna förbi (!!!) så är du välkommen in!

    SvaraRadera
  7. Dina glutenfria ser ju helläckra ut! Jag har ett par bekanta som är glutenallergiker, så kan du inte i all vänlighet dela med dig av receptet?

    SvaraRadera
  8. Ja du Nina, jag är av den sorten att jag bakar på höften!!! I alla fall bullar, jag pytsar i lite som det passar...
    Ungefär så här gjorde jag nog det glutenfria..
    Ipkt jäst rörs ut i en skvätt vatten och en nypa salt.
    5 dl vätska (Mjölk/vatten)
    Eftersom det var sötebröd så hamnade 1/2-1 dl socker i degen.
    Ett par matskedar Profiber
    En aning vaniljsocker hade jag också i
    Sedan Lailas glutenfria mjöl till lagom deg. ( ej så hård eftersom glutenfritt blir som sten då)
    Sedan kör jag 10 min i assistenten.
    Låter jäsa länge ( ca 1 timme)
    därefer knådar jag bullarna
    Låter jäsa upp
    Penslar med ägg
    Gräddar 200-225 grader tills de ser fina ut.
    Ungefär så gjorde jag nog.
    Lycka till!!!!

    SvaraRadera
  9. Jag åker med Åsa upp. Nybakat missar jag inte gärna. Attans vad jag blev sugen. Kanske inte väntar på Åsa?

    SvaraRadera
  10. Bara kom Ingabritt, vi är hemma hela helgen!

    SvaraRadera
  11. "Profiber" ... "Lailas glutenfria mjöl" ... Huh? Det låter som jag får vänta med det glutenfria baket till efter min årliga, vårliga tur över till Norrtälje :o/ Men man tackar för med-delningen av recept, nu kopierat och sparat!

    SvaraRadera