onsdag 21 oktober 2009

Grammatikhelvittine.....

Som jag tidigare nämnt så är jag ingen fena på grammatik!
Håller som bäst på att skriva om ( ja det verkar som om det blir det....) mitt manus! Själva innehållet i berättelsen blir densamma men upp lägget blir nytt. Tack Ninna!

Att både hålla ordning på texten och grammatiken är svårt. Presens hit och imperfekt dit.....
Ett tråkigt arbete.....
Här kommer en rolig beskrivning på lite termer.....som en frustrerad lärare lärde ut på sina svensktimmar i en stökig klass. Bra eller dåligt, döm själva!

SUBSTANTIV: Substantiv är ord som du kan sätta "fan" eller "djävel" efter, t.ex. gubbdjävel, hammardjävel och klockfan. (Gubbe, Hammare, Klocka)

ADJEKTIV: Adjektiv är ord som du kan sätta "skit" före, t.ex. skitbra, skitsnygg och skitsnabb.
( Bra, Snygg, Snabb )

VERB: Verb är ord som du kan sätta "utav helvete" efter, t.ex. åt utav helvete, sprang utav helvete och körde utav helvete.
( eller att sätta ATT före som jag lärde mig ATT äta, ATT springa, ATT köra...)

Nu tillbaka till verkligheten och skrivandet....

2 kommentarer:

  1. Det är faktiskt inget fel på ditt grammatiska kunnande. Men om du sköter skrivandet av berättelsen, så kan jag hjälpa dig kolla grammatiken och det övriga finliret sedan. (=Stryka alla onödiga kommatecken.)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack du är snäll du...
    När ska man använda sig av kommatecekn då?
    Jag använder dom som ett litet "paustecken" har jag märkt. Vill att läsaren ska stanna upp lite i texten.
    Kommer att bli svårt att radera dom.
    Har börjat på nya texten.

    SvaraRadera