torsdag 7 april 2016

Musca domestica




Namnet på vår vanligaste husfluga enligt Google men jag säger Chrysopa vulgaris av gammal vana. En chef i min ungdom sa att det var det latinska namnet på husflugan och det har liksom etsat sig fast....så jag säger det när en flyga dyker upp. Jag har ju ingen som säger emot.....
Varav denna rubrik en gråmulen dag som denna  ( inte en Chrysopa vulgaris så långt ögat ser) ??? Jo det beror på att jag under morgonens straffrunda började tänka på modetrender ( modeflugor....ja nu fattar ni hur jobbigt min hjärna har det)och på hur lättlurade vi är.
( Nordea skiten orkar jag inte med nu....)
Ta det här med skägg.... Alla har skägg. Även mina fina pojkar är numera kamouflerade.
Och nu ser jag med skräck att även jag har trillat dit....
MOT MIN VILJA!
Pincetten är snart uppnött.
Kampen mot stråna på hakan är ett evighetsprojekt och en hopplös uppgift eftersom ögonen inte vill se det jag känner finns där.
Tips mottages tacksamt!

                                

Bilderna från Google.


IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

8 kommentarer:

  1. Finns någon slags spiralformad attiralj med små handtag som visst ska vara bra att ta bort hår med. Kolla på www.fyndig.se och sök på epistick (varför ska allt heta nåt på engelska?)För övrig anser jag att den enda som får ha/klär i skägg är min far. Han skaffade det när han var 16 år( är nu snart 68 år) och har ej rakat bort det sedan dess. Andra manliga till mig närstående ges onda ögat om de odlar skägg.

    SvaraRadera
  2. Det är inte alla som passar i skägg och definitivt inte vi kvinnor....
    Jag har precis samma problem. Tyvärr tror jag att det är en nerver-ending-story - en evig jakt med pincetten. Jag har inget bra tips men hoppas och tror att det är vi själva som tänker på det mest.
    Jag tror ingen avstår från vårt trevliga sällskap för att vi har några skäggstrån. De tänker nog inte ens på det.

    SvaraRadera
  3. Ja herreminje, så onödigt med skägg i allmänhet men på kvinnor i synnerhet. Ganska lustigt det där med hormonförskjutningen. Kvinnor får skäggstrån och hårvikar och männen får pipigare röster mm. Minns mitt första skäggstrå. Var på ansiktsbehandling och utan att ens fråga förde terapeuten ned ett bränninstrument i hårsäcken och dödade effektivt. Ont som tusan men snabbt överståndet. Det var grunden till en positiv ömsesidig beroendeallians. Hmmm. Flyttade och nu får jag själv med gubbens hjälp hålla koll på stråna. Fö är jag ngt ur balans. Har råkat trycka på något som medfört uppgradering till windows 10. Hade bestämt mig för att INTE göra det. Nu känner jag inte igen någonting utan har börjat sticka en babyhjälm i stället.!!!!!

    SvaraRadera
  4. Tack för påminnelsen, måste köpa ny pincett

    SvaraRadera
  5. Mammahäxan, kanske får prova...men antar att problemet kommer att kvarstå och även växa...!!!!

    SvaraRadera
  6. granna frun, hoppas att du har rätt.
    Är vi trevliga...????

    SvaraRadera
  7. Ingabritt, stackars dej hann du trycka!!!! Nu har jag börjat förlika mig med Windows 10 men det var inte smärtfritt.
    Lycka till....med eländet.

    SvaraRadera
  8. Eva, eller så går du på Mammahäxans förslag.

    SvaraRadera