lördag 20 januari 2018

Med ålderns rätt....




Vissa saker blir bara bättre och bättre när man når en mogen ålder.
Ja, det är faktiskt sant!!!
Det gäller bara att först gallra bort allt annat elände som behagar infinna sig samtidigt. 
Var sak har som bekant sin tid och då gäller det att använda sin återstående tid på bästa sätt. 
Då var då och nu är nu!!
Idag tar jag mig friheten att ta till mig det som underlättar för mig och att säga nej till sådant som inte gagnar mig. Därmed inte sagt att jag bara latar mig och lever i sus och dus.
Icket alls.
Det tarvas en hel del ansträngning för att hänga med i svängarna. Man får inte ärga ihop. Ta det här med Artros.... När man väl ha drabbats, och har ont i varje led, så är botemedlet att röra på sig ännu mer. Det krävs en jäkla viljestyrka till det! Inte kul att utsätta sin skrynkliga lekamen för gymnastiska övningar, men här gäller det att vara envis!!!
När så synen och hörseln behagar växla ner så måste man ta till hjälpmedel på konstgjord väg. Annars hamnar man snart på efterkälken.
Dock har man ju en fantastisk fördel att sovra bort.... 
Glasögon av i närheten av speglar. Hörapparat av när man inte vill höra.
Ja ni ser.... vilka möjligheter har man inte ....
När vi så kommer till hjärnans kapacitet blir det lite svårare. Nu måste vi jobba med att förebygga och förekomma. 
Här vill vi ju inte invänta vare sig symtom eller diagnos.
Visst är det bekvämt att slippa anstränga sig men det är en farlig väg. Att ständigt lära sig nya saker och att stimulera sin tankeverksamhet måste hela tiden fortgå.
Tanka genom att tänka!
Tar till ett uttryck från en tidigare granne: Det tarvas ett visst motstånd för att utvecklas!
Att leva är ett livslångt åtagande.
Kämpa på!


IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

4 kommentarer:

  1. visst kan man fortfarande lära sig nytt, det säger forskning också.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig blogg jag hamnade i. Så friskt och skönt Du skriver. Jag är lite trögare än Du måste jag nog erkänna. Jag är 87 år men tager det mesta med en klackspark. ha det gott önskar Hajan i Vardagsprat

    SvaraRadera
  3. Så är det Hannele men ibland tvivlar jag på min förmåga.....

    SvaraRadera
  4. Välkommen Hajan, kul att du hittat hit.

    SvaraRadera