fredag 23 september 2011

Böcker



I en kommentar till Byrackan skrev jag att jag slutat läsa klart böcker som jag inte gillar och den åsikten står jag för. I det senaste numret av VI-Läser uttalar sig Börje Salming att han fortfarande kämpar och läser ut en bok trots att han inte gillar den. Precis som jag gjorde förr innan jag började tänka på alla BRA böcker som ligger där olästa och som jag verkligen vill hinna med. Håkan Nesser bemötte en kritiker med orden: " Är det jag som inte kan skriva eller är det du som inte kan läsa?" Det är också en tanke att begrunda.....Det är nu en gång så att vi är alla olika och har olika krav på hur en bra bok ska vara. Tack och lov....

En dag, av David Nicholls, är en bra bok tycker jag men chefredaktören för VI-Läser var inte så förtjust i den.

Hohaj, skriven av Elisabeth Rynell var en fröjd att läsa. kanske inte på grund av handlingen men hon skriver så vackert. En fröjd att läsa.

Om jag ska kritisera dessa två böcker så är det väl omslaget. Helt oförklarligt att välja så trista omslag.

IIIIIIIIIIIIIIIII

7 kommentarer:

  1. Skönt att det finns böcker, men jag har svårt att sluta läsa mitt i den. För många år sen när jag läste "inte utan min dotter" läste jag till kl 5 på morgonen, otroligt spännande. Att sen filmen blev en stor besvikelse är ju en annan grej.
    Ha det så gott
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag är av precis samma åsikt som du när det gäller böcker som inte lyckas trollbinda mig efter det två-tre första kapitlen. Om jag inte "går igång" på vad jag har för handen finns det huur många andra som helst att provsmaka istället :o)

    Dessa två bokomslag måste var bland de trôkigaste jag sett på länge. Många gånger är det ett suggestivt omslag som drar mig till en viss bok i bibliotekshyllan, så de här två hade garanterat blivit olånade.

    SvaraRadera
  3. Hohaj har jag läst och den var bra. Är det film eller teater med den som grund som är aktuell nu? Jag minns inte vilket fast jag läste det nyss i Norran.
    Den andra är obekant fastän jag tycker jag känner igen omslaget. Håller med om att det finns festligare omslag men det kan bli för tjusigt också och då misstror jag innehållet och tror att det är något lättköpt därinne.

    (Pst, rubriken)

    SvaraRadera
  4. Hohaj såg jag idag på mässan, och tänkte exakt som dig...varför så urbota tråkig framsida. Jag tror att hon tappar många läsare pga den.
    Nu har jag gått igenom första dagen på bokmässan i Göteborg, och har äntligen träffat Kim M Kimselius, som jag bloggat mycket med. Vi kramades och bytte böcker.
    Vildsint/Eureka-montern bestod av Jens Starsmoor som stod och sålde VILDSINT, och Eurekas Dominic som sålde boken Märkesbögen som de tagit fram. Tyvärr var min sorti inte speciellt lyckad...migrän tvingade mig till sängs, och nattlivet fick klara sig utan oss. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  5. Två för mig okända. Håller med om att omslagen var synnerligen tråkiga. Måste vara en anledning till det. Kanske något pris för tråkigaste omslaget kanske?

    SvaraRadera
  6. Tack för lästipsen. Restgarns kudden fick jag ide till när jag såg en stickad lapptäckskudde i en tidning och restgarn har väl de flesta som handarbetar liggandes i mängder som man inte vet vad man ska göra av. Lite kul är det också att man kan både sticka och virka, man blir inte så less!
    Tänker på er, ha det bra.
    Marie

    SvaraRadera
  7. Ser man på Du är tillbaks.Såg det idag. Denna första läsdag upptäcker jag att ur min Mp3 spelare ljuder En dag. Vi får se vad jag tycker om den. Det här med kritiker är en saga för sig. Jag tycker ofta att det inte stämmer med det jag tycker om böckerna. Nu ska jag erkänna en sak. Omslaget har stor betydelse för mig. När jag köper 4 pocket för priset av 3 så är minst 2 av dom utvalda pga. att jag gillar omslaget

    SvaraRadera