lördag 25 december 2010

Julmat...???



I år blev det ingen höjdare med julmaten. I vanliga fall är jag verkligen förtjust i mat, men se nu fanns inget sug alls!!!
Maken har tillbringat sista dagarna med att fixa och donat, det har hackats och malats, kokats och stekts. Dofterna har trängt in genom den stängda dörren, till sjuksängen och framkallat olust. Det enda som jag lyckats tvinga i mig har varit pissljummet te och vatten, avslagen cola och som huvudmål AC-fil med blåbär. På julaftonen kändes det en aning bättre så jag dryftade mig till att plocka lite smått och gott på tallriken. En sillbit, en skinkbit, en köttbulle, en liten smakbit av viltpatèn och en droppe av den goda hemmalagade cumerlansåsen. En skiva tjälknöl och en bit ljusungsbröd. Ett glas med svagdricka unnade jag mig också. Allt var supergott och jag ville äta mycket mera, men besinnade mig. Antagligen räddade det livet på mig! Redan medan vi plockade undan så startade ett världskrig i mag och tarmsystem. Jag lät som en stenkross och kände mig som en vandrande vulkan.... Kan meddela att vulkanen hade utbrott resten av kvällen....
Inser att det blev en alltför häftig start på intaget. Men det är ju så gott med mat....
Idag ska min ömma mage få tillskott i små portioner och lite oftare, kanske det går bättre.

5 kommentarer:

  1. God fortsättning på Helgen och hoppas att magen lungnar ner sig så att du får njuta av maten.

    SvaraRadera
  2. Uff då, låter inte bra!

    Du verkar behöva en god fortsättning mer än de flesta :-)

    Krya på dig-kramar från mig <3

    SvaraRadera
  3. Det blir bättre och bättre för varje dag!

    SvaraRadera
  4. Detta kallar vi"mullisar" för smygbantning!

    SvaraRadera
  5. Ha, ha...effektivt men inte angenämt!!!

    SvaraRadera