onsdag 8 december 2010

Sockerstjärnor...



Hittade så SÖTA virkade stjärnor på Fru Albertssons blogg så jag var bara tvungen att virka några av lite garnstumpar. Kom att tänka på min farmor Jenny som virkade en massa pynt som var modernt på hennes tid. Det blev både ljusstakar och blomsterkorgar som stärktes i socckerlag till min stora förtjusning. Minns speciellt en jul när mitt sockersug blev mig övermäktigt och jag sög och slickade så mycket på en ljusstake så att den säckade ihop och ljuset tippade....
Jag saknade recept på sockerlag men kokade 2dl strösocker i 2dl vatten och doppade mina stjärnor, lade de på en plåt och lät de torka över natten, och visst blev de hårda. Fru Albertsson har dock ett annat recept: 2dl florsocker som ska röras ut i varmt vatten ( ej koka), som jag ska prova till nästa omgång stjärnor.


IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

10 kommentarer:

  1. Men så blev du söt som socker också!

    SvaraRadera
  2. Kolla min blogg ....vad jag har bakat i dag!

    SvaraRadera
  3. Utfört......varför é du så duktig på att göra saker? Står du på marknader och säljer dina alster? Kom till Bålsta nästa jul och var med på Lilla Hagalunds "JULSTÄMNING"

    SvaraRadera
  4. De där är verkligen jättefina :) Vad duktig du är! Virkade hjärtan är en annan sak som jag tycker hör hemma i varje gran.

    SvaraRadera
  5. Fina stjärnor. Barnens Farmor virkade små korgar som var stela och som vi hängde i granen.
    Jag skulle vilja ha små stjärnor att lägga under glöggkopparna - men jag kan inte virka.
    Röda Korset här har julmarknad och säljer vad 35 damer har tillverkat under året. Men de stjärnor de hade virkat var för stora för det som jag skulle använda dem till.
    Veckan går fort - fredag imorgon - önskar dig en trevlig helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  6. ÅsaÖ, marknader är ett avslutat kapitel, men om någon vill köpa så säljer jag...
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  7. Ulvhilda, ja hjärtan måste jag nog virka....

    SvaraRadera
  8. Viola, att virka är lätt. Om jag visste hur du vill ha dina stjärnor skulle jag gärna bidra....
    Ha en underbar helg själv.

    SvaraRadera