tisdag 25 januari 2011

Den gode Torgny....



Har just läst ännu en bra bok. Knatade upp till Cici förra veckan och fick låna några böcker som hon plockat ihop. Jag startade med "Minnen" av Torgny Lindgren. En lättläst och formidabelt nedtecknad text. Tänk om man kunde skriva som han.... Men givetvis kan man inte det, hur skulle det se ut? Det finns bara en Torgny, så är det bara. Jag har tidigare läst om ormen som krälar på Hälleberget, om den utsökta Pölsan, den söta Himlahonungen och gillat det jag läst. Jag hoppas verkligen att Minnen inte är hans sista.... När man läser de stora författarnas verk inser man att man borde nöja sig med att läsa.... jag lutar mer och mer åt det hållet! Bara läsa och njuta av det redan skrivna. Mitt eget skrivande kommer jag nog att fortsätta med men ambitionen att dela mina texter med den stora massan är över. Egentligen har det nog alltid varit min tanke innerst inne men i ett svagt fåfängt ögonblick så spirade en minimal tanke upp....kanske man skulle skriva en egen bok.... Ja så löjligt kan jag tänka ibland! Men nu får det räcka med dumheterna. Nu ska jag LEVa så gott jag förmår! LÄSa alla underbara texter som redan finns, och de som komma skall!
SKRIVa för mitt eget stora nöjes skull, utan krav!

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

14 kommentarer:

  1. Skulle med stor nyfikenhet och glädje läsa "din" bok.

    SvaraRadera
  2. Eftersom det inte blir någon bok på riktigt så blir det nog omöjligt....men valda stycken kanske...

    SvaraRadera
  3. Kanhända blir skrivandet än mer lustfyllt om man inte har ambitionen att det ska bli något, utan snarare bara behöver få ur sig historien.

    Jag drunknar ibland i tanken att det finns så oändligt många vackra ord, så otroligt många fantastiska böcker, att jag inte hinner ta till mig. (Och självfallet inte någonsin kan konkurrera.) Inte hinner läsa, inte kommer att hinna läsa allt. Torgny Lindgren - ja det måste ju vara en av de största mästarna :) Jag har lyssnat på de flesta av hans böcker, när han själv läser dem. Det är en makalös upplevelse det, hans röst och dessa ord. Så bra, så bra.

    Nu önskar jag dig en god skrivardag med sköna läspauser :)

    SvaraRadera
  4. Tack snälla regnnatt, precis så får det bli...kravlöst!
    Känns som en befrielse.
    Helt galet att jag släpat på den tyngden, eftersom jag själv ställt kraven.
    Lycka till själv med dina vackra ord.

    SvaraRadera
  5. Kolla på PennysHouse under min blogglista hon virkar också semlor.....men din va ett strå vassare.

    SvaraRadera
  6. Är du inte lite partisk nu??? Hennes var minst lika fin.

    SvaraRadera
  7. Roligt att du gillade Minnen. Kanske någon av de andra också ger dig en god lässtund.

    SvaraRadera
  8. Skriv på du, utan att tänka för mycket på vem som ska läsa eller hur det låter... då blir det du och säkerligen helt underbart!

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  9. Men du hade mera grädde på din semla! Ang. Torgny L. så har jag bara en bok av honom och det är Pölsan....men det var länge se´n jag läste den.

    SvaraRadera
  10. Skulle tro att du är på rätt väg, om du kommit till den punkt där du kan "släppa" ditt skrivprojekt och låta det bero. Mitt senaste rörde jag inte på över ett år, sen rann det plötsligt till och jag slutförde det på rekordtid. Med romanskrivandet är det nog lite grann som att tillverka salami. Det går rätt snabbt att "stoppa korven", men sen måste den få hänga läänge och mogna; ju längre desto smakrikare på slutet.

    Vad jag minns har jag t.v. inte läst något annat av Torgny än "Ormens väg på hälleberget", och det var dessutom för väldigt länge sedan. Men nu när både Cici och du talar så vackert om hans texter måste jag absolut låna upp mig på några titlar till!

    PS. Tjusig bulle du visade i förriga inlägget! Var det riktigt florsocker på toppen..?

    SvaraRadera
  11. Cici har börjat på två men....får nog ta till din favoritbok!

    SvaraRadera
  12. Pennelina, precis så går mina tankar....
    Ha det bra!!!

    SvaraRadera
  13. ÅsaÖ, jag som inte gillar mycket grädde....
    Gå genast och införskaffa en bok av Torgny!

    SvaraRadera
  14. Stjärnkraft, nu är det tyvärr så att min "salamiroman" redan hängt i omgångar....
    kan verkligen rekommendera Torgny.
    Visst var det riktigt florsocker. Provade sy små små vita prickar men det såg ut som pärlsocker...

    SvaraRadera