fredag 17 september 2010

Besöket i Riga!



Trots att Riga är en liten stad så vimlar det av folk. Skulle aldrig i livet vilja bo där, men att besöka den var helt okay. Det är stora kontraster i Riga, och jag förmodar att det är så i de flesta städerna med en mörk historia. Staden har massor med vackra och välskötta parker. Det gick krattande människor överallt. Vattenleder och många små broar ger ett romantiskt intryck. Första dagen strosade vi på egen hand men dag två följde vi med på en guidad tur. Vi lotsades till alla monument som finns och de nybyggda arkitektskapelserna, men vi fick också se en del slum. Hus som ingen skulle vilja bo i men som verkade vara bebodda. Riga sjuder av liv och det slog mig att det fanns gott om fina bilar, som framfördes i snabb fart! Man korsar inte gärna vägarna ovan jord. Vi lärde oss snabbt att använda oss av tunnelsystemet. Där "mullvadslivet" levdes av de utslagna. Det var gott om tiggare. Vi "adopterade" en tant som var handikappad. Hon fick några mynt nästan varje gång vi passerade henne. Sista dagen gick vi med våra sista mynt och tömde i hennes mugg. Jag har väldigt svårt att se livets orättvisor. Att vi själva var på en lyxresa och så ger man några ynka slantar till en tiggare som tackar ....Livets avigsidor finns ju överallt och man kan inte ändra på det hur gärna man än skulle vilja. Vill ni läsa fakta om Riga så googla gärna.


Frihetsmonumentet kallas Milda och nedanför det gick två uniformsklädda män i sakta mak.


Vattenflöden gjorde parkerna ännu mysigare.


På några små broar satt det massor med hänglås med inristade namn. Förälskade personer befäster sin kärlek genom att låsa fast ett hänglås och kasta nyckeln i vattnet. På en bro satt till och med en cykel fastlåst....Undrar vad det betyder....

I dessa stora hangarer stod tidigare Zeppelinare, nu är här en jättemarknadsplats. Bara skrot enligt mig, men stor....


Vackra skulpturer finns det gott om i Riga.

...och annorlunda!


Sista dagen tillbringade vi på hotellets lyxiga Spa avdelning.
Vi badade bastu och ångbad,simmade i en rund pool, kletade in oss i lera, de bilderna får ni tyvärr inte ta del av. Någon måtta får det ändå vara!!!!
Vi fick en skön helkroppsmassage, fotvård, och så noppades våra ögonbryn.
Helt underbart skönt men vansinnigt dyrt.
Tur att jag blivit bjuden!
TACK!!!

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

12 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar.
    Det verkar ändå vara en vacker yta på Riga. Jag har aldrig varit där.
    Angående bokomslaget så blev jag nästan frustrerarad när jag först inte fick till den inre bilden jag hade, och överlycklig när jag lyckades efter många om och men.
    Idag är jag ledig från skolan och förväntas skriva på mitt manus...men ett problem uppstod ju direkt. Skall jag skriva ett helt nytt eller plocka någon av de tre jag jobbar med paralellt. Hm...
    Idag tänker jag skriva på ett av de gamla och måste väl också skicka ut ännu ett kapitel ur min pågående bok Ja älsker däj ja till mina otåliga läsare. Tänk om dygnet ändå hade fler timmar.
    Ha en härlig helg! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig varit i Riga, men förstår att det var en intressant upplevelse.

    SvaraRadera
  3. Det ser ut som om ni hade fint väder där över. Dottern var nyss med sn kille i Riga och dom gillade stan.
    Det är svårt att njuta av lyx när man ser hur fattigt och eländigt andra har det.

    SvaraRadera
  4. Ja du Anita, vissa dagar borde det gå att beställa lite extratimmar....som man bara fick skriva på!!! Ha en skön helg du också!

    SvaraRadera
  5. Conny, mycket trevligt hade jag om man bortser från misären som man inte kunde undgå att se.

    SvaraRadera
  6. Cici, det var mycket ungdomar i rörelse.
    Tänk om man kunde svänga sitt trollspö och göra alla mätta och lyckliga.....

    SvaraRadera
  7. Men kära vän, vi gjorde ju så gott vi kunde genom att lämna en del fräscha slantar i landet. Allt som kommer in bör ju vara till hjälp. Men vi ska inte glömma att våra svenska banker är ganska skyldiga till en del av eländet. Många människor fick låna alldeles för mycket pengar mot för liten säkerhet. Men visst hade vi trevligt!
    Kram

    SvaraRadera
  8. De fina bilarna ägs av Svenska banker, och de skuldsatta kör fort för att komma undan en utmätning,.du borde ha köpt en, det finns stora parkeringsplatser fulla av bilar man kan köpa billigt,.;-) Ha det bra.

    SvaraRadera
  9. Låter som en intressant resa. Det är alltid svårt det där med att vara turist i ett fattigt land. Jag har så svårt för det, men har varit på många platser i många sammanhang. Inser att resandet berikar, vidgar mina vyer.
    Spa lät skönt, glad du unnade dig det (eller fick det, vilken trevlig present) :)

    SvaraRadera
  10. VA, visst är det så...de svanska bankerna har lämnat spår....
    Men VI hade verkligen trevligt!!!!
    Tack än en gång....

    SvaraRadera
  11. Brandon Lee, gott om bilar fanns det....men jag har ju en halv Polo!!!

    SvaraRadera
  12. regnnatt, det är aldrig roligt att bli påmind om elände....men mycket nyttigt!!!

    SvaraRadera