torsdag 30 september 2010

Mossbelupen...



Igår blev det ännu en vandring i "min" favoritskog. I två timmar travade vi över stock och sten som Trollet Ludenben.... Höstsolen lyste slösaktigt och skogen var vackrare än någonsin. Nattens frost låg kvar i skuggorna och färggranna löv dalade mot marken lite hipp som happ. Grön mossa finns det gott om i den här skogen, på stenar och nedfallna träd. Det ser mjukt och skönt ut, nästan som man vill lägga sig ner en stund.... Att ha förmånen att vandra i en gammelskog är en stor tillgång anser då jag. Vi plockade en hel del Fläckkantareller under färden. Jag börjar mer och mer känna mig som en Ekorre, det gäller att samla på sig innan vintern. Den lär ju ska bli den kallaste på 1000 år, hur man nu kan påstå det! Vem mätte temperaturen för 1000 år sedan?????
Nu har vi i alla fall, älgkött i frysen, potatis i källaren, torkad svamp och bra med ved. Och snart kommer det lammkött.
Det känns bra!



IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

10 kommentarer:

  1. FlÄCKKANTARELL VAD ÄR DET? öVAR PÅ MIN LAPTOP NU. Ligger I sängen lite obekvämt faktiskt;

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha stora o.små bokstäver huller om buller.

    SvaraRadera
  3. Visst är det fint med skog? Jag har en skog inte långt från mig som man vandrar igenom när man samtidigt promenerar runt sjön. Så himla underbart! Runt hela sjön är en dryg timmes promenad.

    Marie

    http://mias.blogg.se
    http://www.meraord.se

    SvaraRadera
  4. Den där ekorre-känslan, visst är den underbar! :)

    SvaraRadera
  5. Åsa, så trevligt att ha kontakt igen...Spelar ingen roll alls om du skriver stort eller smått bara du mår gott!!!!

    SvaraRadera
  6. Marie, ja utan skog skulle jag förtvina....skog och älv är livet för mig!!!

    SvaraRadera
  7. regnnatt...ja både ock! Ibland skäms jag nästan för att jag vill ha och vill ha...mina förråd fyllda.

    SvaraRadera
  8. Jag undrar om vi är många som irrar omkring där ute i skogarna? Och aldrig mötas vi.

    SvaraRadera
  9. Nää jag får nog ta mig en tur upp i Backen till veckan för att se lite folk....

    SvaraRadera
  10. Aha, Cantharellula umbonata, sådan har jag inte sett till i "min" skog. Men antagligen därför att jag inte sökt efter dem. Goda? Hur lagar du till dem? Smörstekta?

    SvaraRadera