onsdag 1 september 2010

Pörtebröd till Pörtet!



Efter en tuff cykeltur från Selet till Träsket blev jag rikt belönad!
Ni kan tro att det var precis vad min arma kropp behövde efter att ha gnidit sadel i solsken, regn och BLÅST!
Stundtals kom det så starka vinpustar(!) så jag nästan hamnade i diket.
Då fattar ni att vi snackar starka vindar....
Jag cyklade direkt till min blå postlåda och visst låg där ett grönt vadderat brev från Kohagen!!!!
Klädde av mig de blöta paltorna i garaget och slet upp brevet.
Ett PÖRTEBRÖD och ett gulligt brev.



A-M skrev att det är gott med gravad lax som pålägg så fram åkte ett par laxbitar från frysen. Om ett par dagar ska jag avnjuta brödet med gravad lax... men idag åt jag det som bilden på förpackningen visade. Jättegott!
Jag tycker mig ha sett detta bröd på Maxi i Staan, och om det finns där ska jag minsann inhandla mera ....
Tusen tack A-M...på måndag kan du väl kika ner i din postlåda.....

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

19 kommentarer:

  1. OCH vad är Pörtebröd undrar en som inte vet....

    SvaraRadera
  2. Vilken fnissattack jag fick mig när jag äntrade din blogg nu. Tack snälla. Ett helt inlägg enkom för mitt skickade pörtebröd. Jag känner mig hedrad. Kul att det uppskattades.
    Du kanske har rätt ang. att den kan finnas på Maxi hos er. Köpte den på Ica Maxi hos oss.
    Du har säkerligen redan märkt att det är ett grovt bröd, och segt. Antingen gillar man det eller så gör man det inte.
    Och just med gravad lax som pålägg, det är min dotter och jag uppväxta på. Dottern kallar det för "moffa-smörgås".
    Och inte behöver du skicka något. Jag är bara glad att jag kunnat glädja någon.
    Kraaaaaaaaaaaaam // A-M

    SvaraRadera
  3. Åsa:
    Det är en finskt delikatessbröd. Mycket gott.
    Kanske en aning segt och hårt för vissa. Men otroligt gott!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Om man skulle ta sig en promenad väst-i-byn om ett par dagar...

    SvaraRadera
  6. Åsa det är ett bröd i min smak! Fast man får hålla i tänderna!!!

    SvaraRadera
  7. A-M har just avnjutit två bitar med Västerbottenost på, och doppat i kaffe! DET är gott. Prova!
    Glad blev jag för brevet från dej, och jag hoppas du blir glad över din kommande post från Pörtet i den norrländska skogen....
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Cici, du är alltid välkommen! På lördag blir det Gravad lax på frukostmackorna, tillsammans med lek och stoj från gullungarna!

    SvaraRadera
  9. Inte ett dugg nyfiken, nejdå! *monterar upp kamera redan nu, så jag kan hålla koll på brevbäraren* :-))))

    SvaraRadera
  10. Då är du sysselsatt i helgen...Fniss!
    jag postar det idag härifrån "obygden" så jag tror inte det hittat fram förrän måndag.... du kan ju hitta på något annat under tiden...om du vill?????

    SvaraRadera
  11. Sicken tur jag har då.Dotras vän kommer över och stannar här hela helgen = skämma bort tonåringar med mat och efterrätt.
    Sen ska jag plocka svaaaaamp!

    Ha en riktigt trevlig helg du med.

    SvaraRadera
  12. jasså det ska du...
    Jag ska skämma bort mina två barnbarn som ska vara hos oss i helgen...blir nog inte svamplock i helgen.
    Kul att du gillar svamp!!

    SvaraRadera
  13. Kul med barnbarn. *Undrar om jag får några*, men det är långt framåt i tiden det.
    Ja, jag fullkomligt älskar svamp och jag såg precis att du varit inne hos mig.
    Roligt att gubben din oxå provar på nya sorter.
    Säg till om han provar citronslemskivlingen eller om han dog på kuppen.

    SvaraRadera
  14. Meeeh, känns som jag precis utnämt mig själv till Ingers stalker.

    Citerar:
    -Du kommer att skratta på dig när du får posten på måndag, men vad visste en gammal tok från skogen....

    Vad har du nu hittat på tanta??? :-)

    SvaraRadera
  15. Du kommer att fatta...och skratta!
    Hör av mig om Citronslemskivlingen.

    SvaraRadera
  16. Citronslemskivling har jag ju provat, den ser inte så god ut men.. Minnet sviker hur den smakade, den finns då i rätt riklig mängd.

    SvaraRadera
  17. *Hoppas du äter svamp*
    HAHAHAHAHAAAA :-)))

    SvaraRadera
  18. Har det kommit redan????
    Visst var det kul innehåll!!!

    SvaraRadera
  19. Ja, posten ska ha en eloge, ibland så kan de :-).
    Hoppas du får en fin helg med barnbarna.
    Kram

    SvaraRadera