tisdag 27 oktober 2009

Att bruka ord....

Är man som jag en stor brukare av ord, på alla sätt och vis, så kan man inte låta bli att fröjdas över en välskriven bok. Ibland kan boken ge mer till läsaren än författaren kanske tänkt.
I en av de böcker som jag senast lånade på biblioteket låg det ett vykort från 29/10 2008, med andra ord skrivet för snart ett år sedan.
Det är en trevlig födelsedagshälsning som skrivits med en rätt slarvig handstil. Precis som jag själv brukar skriva. Man börjar så ordentligt längst upp med gott om plats för sina ord, men innan man hunnit skriva klart så är utrymmet slut och man får tränga ihop dom sista raderna. Så tror jag att det är för dom flesta...ord skapar ord!
Detta vykort gladde säkert mottagaren som utöver grattishälsningen också lovades ett längre brev innan jul.
Ett trevligt citat stod på kortet: " Får jag ha lite kul är jag nöjd". Visst är det tänkvärda ord?
Nu ska jag försöka forma lite egna ord i mitt manus och det är alltid kul, till och med när man kört fast är det en kittlande känsla att kunna använda ord som man själv behagar.
Sedan är det ju en helt annan historia om det blir en välskriven bok eller om det bara blir en plats för mottagna vykort....

4 kommentarer:

  1. Sådana där små bagateller kan ge upphov till många tankar och funderingar. Låg kortet mitt i boken? Den kanske är så tråkig eller jobbig att det tog stopp där. Eller hände det läsaren något som omöjliggjorde vidare läsning, han/hon blev sjuk, kanske till och med dog, eller vann högsta vinsten på ett lotteri och for mot varmare trakter och lämnade boken åt sitt öde...

    SvaraRadera
  2. Cici, du kan verkligen släppa loss fantasin!
    Ska du inte starta en blogg? En fantasiblogg!
    Eller en skrivarcirkel åtminstone, jag anmäler mig direkt!!!!!
    Har inte börjat på den boken än, kortet föll ut när jag packade upp dom ur väskan, men du ska få veta om den var bra eller dålig när jag läst den!

    SvaraRadera
  3. Just nu läser jag en bok av Nadine Gordimer (91-års Nobelpris): "Burgers dotter" skriven i slutet av 70-talet tror jag. Jag har fått kämpat med den första halvan, men hoppas att den andra delen blir mer lättläst. Boken är för övrigt inköpt på Kupan i Skellefteå, där man kan göra en del fynd till ett billigt pris,
    10:-/bok.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset, dit ska jag gå...
    Har ett tips om ett Antikvariat i Öjebyn som också hägrar....

    SvaraRadera