fredag 23 oktober 2009

Ingen brist....

Just för tillfällen lider jag ingen brist på smärta!
Ryggen har behagat bjuda mig på en resa till smärtans rike.
Min förvirrade hjärna lever i ett töcken av värktabletter.
Inga egna texter kommer att produceras idag men en text ur PROFETEN av Kahlil Gibran ska ni få.

Tala till oss om smärtan

Er smärta bryter sönder det skal som omger ett förstånd.
Så som frukternas kärna måste brista, för att dess hjärta skall framträda i solen, måste även ni känna smärta.
Men om ert hjärta kunde förbliva i förundran över ert livs dagliga under, skulle smärtan inte förefalla er mindre sällsam än er glädje; och ni skulle erkänna ert hjärtas växlingar så, som ni alltid har tagit emot årets växlingar som går fram över era åkrar.
Ni skulle med upphöjt sinne genomlida era sorgers vintrar.
Mycket av er smärta har ni själva valt.
Det är den bittra dryck. med vilken läkaren inom er helar ert sjuka jag.
Lita därför på läkaren och drick hans helande dryck i rofylld tystnad. Ty om hans hand än syns tung och hård. styrs den dock av den Osynliges ömma hand.
Och fast den bägare han överbringar bränner era läppar, har den blivit formad av den lera, vilken Krukmakaren fuktat med sina egna heliga tårar.

Ja så skriver den gode Gibran ( 1883-1931 )
Kloka ord från en klok man. Bra att läsa när man själv känner sig galen....

2 kommentarer:

  1. Nu är jag på banan!
    Jag har själv inte läst boken i fråga, men min dotter har den och säger att den är jättebra. Jag får nog lov att låna den om jag ber snällt.
    Dessvärre har jag inte kommit underfund med det här med att läsa poesi och vers, men lyssnar nästan dagligen då dagens dikt läses i P1. Det går lättare då någon som kan läser upp dikten, än om jag själv försöker läsa och förstå. Har du något tips om hur man ska lära sig att läsa vers med behållning?

    SvaraRadera
  2. Hej och välkommen Cici!
    Nej jag är själv urdålig på dikt och vers. Men i Profeten finns många kloka tankar ( jag köpte mitt beg. ex på tradera) Kommer säker mera citat här...

    SvaraRadera