torsdag 27 maj 2010

Dofter...



Min lyxiga morgonstund har en extra krydda den här tiden.
Sommardofter!

När jag dragit upp rullgardinen kryper jag åter ner i sängen.
Unnar mig en stund att ligga och blicka ut genom fönstret. Lämnar natten och tar in den nya oförstörda dagen. Ser hur träden blir allt grönare.
Känner Poppelns starka, kryddiga doft leta sig in genom vädringsluckan.

Hör fågelkvitter.

Först när kaffelängtan blir för svår att motstå, kliver jag upp. Då möts jag av ännu en ljuvlig doft....
En "året-runt-doft"!
Dagen kan börja!

©

13 kommentarer:

  1. Godmorgon :) Jag ler när jag läser, känner igen mig själv. Det första jag gör är att öppna fönstret ovanför sängen och njuta, av dofter och ljud. Sedan, de dagar jag kan, så gör jag kaffe när huset blivit tomt (övriga är tedrickare på morgnarna här nämligen), tassar upp igen, sätter mig i sängen med den där ljuvliga muggen nybryggt och läser eller skriver lite, väl medveten om att det är en lyx jag unnar mig, men ack så gott jag mår. Hoppas du får en fin dag idag :)

    SvaraRadera
  2. Vad är det för snygga saker du har knåpat ihop vid symaskinene nu då?

    Har man öppnat ena ögonlocket här i huset på morgonen så är det kört. Hundarna är över en direkt, jippi!

    SvaraRadera
  3. Är det doftpåsar du gjort? fina färger speciellt den gröna. Jag får kaffe på sängen varje morgon utom på helgen då är det jag som serverar på morgonen. ps. är det lavendel? ds.

    SvaraRadera
  4. Att unna sig. Det är lyx de luxe. Oavsett vad det är. Att unna sig att göra något, att låta bli att göra något sak samma vilket. Jag kan också känna ibland när jag ligger kvar i sängen, jag ligger kvar för att jag KAN. Det har jag ju större delen av mitt liv INTE kunnat. Underbara lanvendelpåsar!

    SvaraRadera
  5. Vad är det för fina påsar på bilden? För övrigt underbart att du njuter av vad vardagsstunderna och naturen har att erbjuda.

    SvaraRadera
  6. regnnatt,eftersom du har ungefär samma intressen som jag så tycker jag att vi ska fortsätta på den inslagna vägen...öppna fönstret och njuta!
    ha det bra du också, hela tiden....

    SvaraRadera
  7. Cici, jag sydde några doftpåsar igår kväll...har fyllt dom med lavendel och lite grötris för att få lite tyngd i dom.
    Kanske något till lotteriet på Bagarstugefesten...???

    SvaraRadera
  8. Eva, kaffe på säng vill jag inte ha, nä jag vill inte gillra med det i sängen, och förresten tror jag inte att det skulle vara genomförbart eftersom maken sticker iväg ganska tidigt, och då vill inte jag upp numera. Höll ju på och fjantade med att göra frukost till honom tills för ett par år sedan tills han ifrågasatte varför jag inte låg kvar i sängen istället...???Guu så tokig man varit!
    Doftpåsarna blev inte så pjåkiga...

    SvaraRadera
  9. Ingabritt och Tant Grön, ja visst ska man kunna unna sig vardagslyxen!
    Var riktigt kul att sy påsarna, men kanske inte om man skulle göra hundra stycken...Ha, ha!

    SvaraRadera
  10. Jag blir alltid lite misstänksam mot folk som säger sig glädjas åt varje ny dag. Är ni helt ärliga? Känns det inte i själva verket riktigt eländigt? Jag menar, om ni riktigt känner efter...

    SvaraRadera
  11. Såg att du bakat. Det har jag också gjort. Härliga frukostbullar som jäser över natten, sedan in 10 min i ugnen på "möran"
    görgött

    Harriet is back!

    SvaraRadera
  12. glädjas och glädjas - mvg - man lever så länge man lever - en del har förmåga att glädjas - andra inte - men det behöver inte betyda att livet är helt meningslöst - även om man inte tycker att det finns så där speciellt mycket att glädja sig åt - mer än det faktum att man faktiskt fortfarande är vid livet - fortfarande kan tänka - fortfarande har ett hjärta som pumpar runt blodet och fortfarande har lungor som fungerar så man kan andas ...

    SvaraRadera