tisdag 25 maj 2010

Urban...



Urban Villhelmina, Blenda, så skall sommaren lända. Är det inte så ramsan går? I så fall så är det Juni vädret vi bjuds på idag. Gråmulet och duggregn och 10 plussgrader. Inte särskilt upplyftande när sommaren är så kort, men inte så illa om man som jag gillar "hurvedurv väder" och inte räds att vistas utomhus i alla fall. Ej heller dumt att tänka sig en inomhusvistelse med en sprakande brasa... och att ägna sig åt att forma ord. Hur som helst vädret är lika för fattig och rik och inget man kan göra något åt....i alla fall i det korta perspektivet.
Nu ska jag grädda de glutenfria brödet och fortsätta gruva mig för en resa till Staan....

8 kommentarer:

  1. Urban, Vilhelmina, Blenda skola sommaren lända. Så har jag lärt mig, och jag uppfattar det som att sommaren börjar då, inte hur resten av den ska vara.
    För skogspromenader är dagens väder perfekt, så länge det inte åskar.

    SvaraRadera
  2. Visst lyder ramsan så. Det är för vår del bara att tacka och ta emot. En mulen morgon gör ofta en klar dag sa min mormor. Vi började mulet men det blev kring lunchtid varmt och soligt.

    SvaraRadera
  3. Cici, jag har uppfattat det så att Urban= Juni vädret, Villhelmina= juli och Blenda= Augusti...?
    i skogen duger alla väder...I Staan kvittar det!

    SvaraRadera
  4. Inga-Britt, den ramsan är ny för mig, men fin, jag sparar den i Boken!

    SvaraRadera
  5. Va bra Inger. Jo du, mormor min från Finnforsfallet hon kunde ramsor hon. Min mamma citerade ofta och jag har dom i bakhuvudet. Ibland drar jag till med någon utan att tänka på det.

    SvaraRadera
  6. Inga-Britt hur skulle det vara om du plitade ner dom i en bok för kommande generationer..
    Jag grämer mig så att jag inte skrev ner grannen Sveas underfundiga ramsor innan hon flyttade till "Glömskans Dal"...nu är det för sent. Visserligen minns jag några men hon hade massor....

    SvaraRadera
  7. mats i träsket26 maj 2010 kl. 10:25

    Villhelmina, inte lovande det här Inger. Å andra sidan har de gamla tecknen en tendens att avvika i dessa tider. Man kan fråga sig om sommaren var en vecka i maj i år. ( säger den ständige pessimisten). Bara man slipper långfillingar så.....

    SvaraRadera
  8. mats, Långfillingarna ska man aldrig förvara alltför långt från kroppen...
    Man ska hålla sig torr och varm!

    SvaraRadera