måndag 10 maj 2010

Lailablommorna...



Äntligen har jag pysslat om mina andra blommor....Pelargonerna har fått en massa omvårdnad, dom har planterats om och krukorna har vänts varje dag. Vattnats och beskådats.
Givits näring.
Fått snälla söta ord så att dom ska vara på riktigt gott humör.
Glatt mig åt varje frodigt blad som vuxit fram.

Mina övriga växter har jag inte ägnat mer tid än vad som tarvas.
En skvätt vatten då och då.
Inte ett endast ord har dom stackarna fått.

Men idag....idag har dom haft min uppmärksamhet.
Ny jord och rena krukor.
Medan bladen torkades fick dom till och med ett par ord....men mest tankar ska jag erkänna. Jag spånar på en ny text och medan händerna pysslade så lät jag tankarna löpa fritt.
Rena fönster och "nya" gardiner blev det också av bara farten. Nu ska det bli spännande att se vad kroppen ska ta sig till i natt.
Befarar att den kommer att protestera...men Lailablommorna är i alla fall glada!!!


PS. Jag kallar dom Lailablommor för att jag har fått dom av min vän och forna granne, Laila, för ett antal år sedan. Hon har lämnat byn men blommorna har stannat...DS

©

22 kommentarer:

  1. Mina stackars blommor har inte fått ny jord ännu. Tänkte ta det en dag när det är varmt så att man kan stå och slabba ute på gräsmattan. Men dom har fått vatten i dag.

    SvaraRadera
  2. Va duktiga ni är......mina blommor får aldrig ny jord men vatten då och då.

    SvaraRadera
  3. Cici, igår var det varmt...Men jag har full förståelse. att sätta om blommor är inte kul... Men sedan det är klart mår man bra!

    SvaraRadera
  4. Åsa Ö, ja vi är duktiga och tåliga, ungefär som dina blommor!

    SvaraRadera
  5. Ja, då kommer min kommentar. Jag har inga blommor att pyssla om inomhus! Ljög, förresten. På mannens kontor finns en gammal novemberkaktus som likt sin husbonde anpassar sig till det den får.
    I övrigt har jag tagit konsekvenserna av insikten att ingen av oss har lust eller fallenhet för krukväxter. Ni andra har min beundran.

    SvaraRadera
  6. Ingabritt, Jag har inte många numera och bara gröna och tåliga. Du ser ju själv bara fyra av samma sort i rummet. Förr i tiden hade jag blombord och fullt på varje yta....så tokig man har varit! Nu gillar jag det minimalistiska som sagt...Pelargonerna är ämnade för utomhusliv vid Stugan.

    SvaraRadera
  7. Hahaha du tar då bättre hand om dina blommor än jag. Mina bara dör för jag glömmer att vattna dem, eller så vattnar jag för mycket

    Marie

    http://www.meraord.se
    http://mias.blogg.se

    SvaraRadera
  8. Jag har numera ingen trädgård och har periodvis massor med växter i alla fönster - ibland för många för de trivs och frodas. När min rygg tillåter ska jag sortera bort några. Jag kan inte kasta en frisk växt och ta dö på dem - nej det blir fel. Jag får hoppas på att vännerna har några luckor på sina fönsterbrädor.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  9. Marie, det är därför jag inte har så många...inte mer än jag klarar av.

    SvaraRadera
  10. Viola, då kan du förvandla en växt till en "Violablomma"...som Laila gjorde...

    SvaraRadera
  11. Jag är dålig på att sköta om mina blommor... I år förbarmade sig min man över dem och bytte jord. Min insats sträcker sig till att ge vatten när de hänger med huvudet och jag får dåligt samvete. "Laila-blommor" har jag med haft ser jag. Men jag lyckades troligen ta kål på dom...
    Ändå gillar jag ju blommor! Undrar hur det kan gå ihop med mitt sätt att sköta om dom??
    Hälsning Aurora

    SvaraRadera
  12. Åh så fint, och va bra, jag känner hur jag får en puff av dig nu att bli lite effektiv. Snygga till blommor och fönster... Skönt med helgen som kommer! och ut längtar man inte i det ösregn vi omges av... Hoppas du hittade många skrivartankar :) Må gott!

    SvaraRadera
  13. Var får du all energi från? Jag blir matt bara av att läsa om alla dina påhitt :D Men hoppas du finner orden bland alla bladen ...

    SvaraRadera
  14. Jag fick min moderplanta från min mor och har flera av dem idag :-) De är så härliga, tycker jag!

    Kramar från Pennelina

    SvaraRadera
  15. endast bara lailablommor att läsa - går in varje dag för att läsa vad du skriver - inget nytt sen måndagen den 10 maj - nu är det ju faktiskt lördagen den 15 maj - visserligen har du ju gett ifrån dej ett - eller ett par - livstecken kvällen den 11 maj - men sen inget mer - jag börjar nästan undra så smått - hur står det till? - har du bara fått annat roligare och viktigare att göra eller vad?

    SvaraRadera
  16. Aurora, jag är inte speciellt duktig med blommor, men vissa sorter verkar stå ut med min vård....

    SvaraRadera
  17. Marie, välj en sort som är tålig....om du vill ha blommor vill säga, det är ju inte ett måste!

    SvaraRadera
  18. regnnatt, i helgen har jag "bara varit"....njutit i stugan!
    Skrivartankarna har kommit och gått, utan krav.

    SvaraRadera
  19. Gubben....nu fattar jag nada....jag upplever mig som en riktig slökorv numera!!!
    Orden finns, men på lite olika platser...vissa är lite svåråtkomliga och behagar trilskas, men jag ska nog locka fram dom...

    SvaraRadera
  20. Pennelina, jag tycker att dom är vackra i sin enkelhet...

    SvaraRadera
  21. Marianne J, var inte orolig för mig, jag mår prima! har varit i stugan som är en cyberfri Zon...än så länge. Men nu är jag hemma igen...

    SvaraRadera