lördag 8 maj 2010

Nytt &Gammalt

Med anledning av mitt förra inlägg måste jag göra ett ett inlägg!
Ett nytt alltså. Vi har haft förmånen att ha barnbarnen från en dag till en annan. Man lär sig alltid att tänka i lite nyare banor med dom små i sin närhet. Jag tackar min galna stjärna att jag får uppleva det.
Om ni läst mitt förra inlägg så har ni förstått att jag vurmar efter en järnspis, och det gör jag verkligen, där har jag inte ändrat mig...men nog fasiken är jag glad över min elektriska variant när gullungarna säger: Vi är hungriga, kan vi få hamburgare?

Ja då ilar jag kvickt till frysen och plockar fram hamburgare och bröd. Hamburgarna steker jag på spisen
( skulle även funka bra på en järnspis...)
och bröden värmer jag i mikron.
Sedan vill dom ha en glass till efterrätt, det är ju lördag, farmor! Kontentan av allt är att man ska blicka framåt men ta vara på det som är bra från förr!
Nytt= Anton och Kerstin

Gammalt=Farfar och Farmor




Premiär för lunch på altanen.


©



25 kommentarer:

  1. Äta på altanen! Det är då ingen ordning på allting som Pippi säger. Nyss hade ni ju så mycket snö och vi hade värsta våren. Nu sitter vi inne och huttrar. Det har varit regn och rusk och jag ska övertala mannen att gå till veboa och göra en värmande brasa.

    SvaraRadera
  2. Jag köpt en fin gammal järnspis på auktion som står i smedjan, man vet aldrig när man kan behöva den. jag har blickat framåt. Ser så mysigt ut med hamburgare och barnbarn

    SvaraRadera
  3. Jag är glad åt kasetten vi har satt in i öppna spisen, då behöver man inte var rädd för elavbrott, även om det är mitt i vintern. I Holgers finns en vedspis, men den behöver renoveras, för där har det hårdeldats före vår tid. Och i "sommarhuset" finns det en liten järnkamin med plats för kok- och stekkärl.

    Själv är jag mycket nöjd med elspisen, är inte ens särskilt förtjust i att grilla. Så himla bekvämt med en modern spis!

    SvaraRadera
  4. Ingabritt, underliga äro Herrens vägar...ibland går han kringelkrokar! Här har solen skinit på både Kreti och Pleti!

    SvaraRadera
  5. Eva, det har varit en fantastisk dag, men nu är Farmor trött!
    En vedspis är bra att ha i "bakfickan"!!

    SvaraRadera
  6. Cici, en vedspis är alltid värd att renoveras!
    Va, gillar du inte att Kalle grillar????Snacka om bekvämt...att skicka ut gubbarna till grillen medan man snor ihop en sallad!!! Idag slog jag på stort och gjorde lite Rosmarinpotatishalvor också!
    Jättesmarrigt och bekvämt!

    SvaraRadera
  7. Jodå, kan nog hålla med om att nymodigheter också kan vara bra och praktiska - men, om något ska vara riktigt dugligt när det krisar (elavbrott och sån´t) då är det bara det "gamla" som fungerar :)
    Fast kombinationen är inte så tokig - i alla fall inte den mellan far/mor-föräldrar och barnbarn !

    SvaraRadera
  8. Visst var det en härlig dag igår! Jag tror att vi hade samma underbara solsken och värme båda två! Vi satt på stugaltanen och lapade sol från Västerbottenshållet...eftersom vi är på länsgränsen i stort. Sedan fortsatte vi mysandet i uterummet hemma efter paltkalaset!
    Hungriga barnbarn ser ut att ha det mysigt hos farmor! Elektrisk spis är oumbärlig. Järnspis är barndomsminnen på både gott och ont. Kan vara bra att ha! Trevlig söndag!!

    SvaraRadera
  9. Cici,Ja Kalle! Enligt utsagor så är det (mest) männen som sköter grillandet! Det tycker jag är bra, jag gillar att göra så lite som möjligt...

    SvaraRadera
  10. Gubben,Oftast är det det gamla beprövade som duger vid kriser...Men som sagt vi får inte vara bakåtsrävare, Jag vill inte vara utan internet!
    Det är väl svårt att fixa med en brasa????

    SvaraRadera
  11. Aurora, ja en fin dag var det.
    Vi får hoppas att även söndagen blir fin, jag ska till stugan för inventering och "listskrivning"....

    SvaraRadera
  12. Ingabritt varför ska ni sitta i veboa och värma er? Be husbonden ta in veden i er fina villa och sitt där och värm er!

    SvaraRadera
  13. Åsa är rolig. Hon tycker att vi ska elda upp huset. Hon är en roliger tös.

    SvaraRadera
  14. Det omvända gäller också - svårt att få värme och mysigt sprakande från laptoppen!
    Jo, jag vill sträva bakåt :D

    SvaraRadera
  15. Ingabritt:Gör det inte, elda inte upp huset, nu när du har så välstädat!

    SvaraRadera
  16. Gubben, jag håller med dig till en viss del,,,, lite bakåt kan vi väl gå men likaväl måste vi nog traska framåt. Blir du ändå inte lite varm av alla ord som sprids via cyberrymden...???

    SvaraRadera
  17. Inger, saker och ting har återgått till det normala. Välstädat är en ögonblicksbild i detta huset.

    SvaraRadera
  18. Vilken fin parallell du gjorde i det här inlägget med barnbarnen (nytt) och farmor och farfar (gammalt men anpassningsbara)! :) Jag blir varm i hjärtat.

    Marie

    http://www.meraord.se
    http://mias.blogg.se

    SvaraRadera
  19. Ingabritt, tala om ett kortvarigt tillstånd....var kommer allt damm ifrån egentligen???

    SvaraRadera
  20. Marie, barnbarnen gör mig varm i hjärtat!
    Kanske tur att jag inte äger en JÄRNSPIS då skulle jag väl bli överhettad......

    SvaraRadera
  21. Jodå det blir jag allt. Men också förskräckt över allt skit som sprids där...

    SvaraRadera
  22. Gubben, skiten måste vi skita i!!!

    SvaraRadera
  23. Allt var inte bättre förr så klart att vi välsignar alla hjälpmedel vi har fått. Mest uppskattar jag nog tvättmaskinen. Jag har berättat för barnbarnen(tonårsbarn) hur mina föräldrar tvättade i bryggstygan, kokte tvätten i grytan som vedeldades under, skjöljningen i iskallt vatten o.s.v.. Det är roligt ha låna barnbarnen når de år små och det är ju då som relationerna byggs upp så barnen har kvar känslan för farmor när de växer upp.
    En järnspis (nostalgi) är fint att ha - om den passar in i köket. Det enna tar ju inte ut det andra.
    Äta på terassen - du ligger före - här har det inte blivit något ätbart än på balkongen.
    Ha en bra och trevlig vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  24. Viola, ja tänk så mycket som vi fått/får vara med om! Jag skriver ner mina egna minnen från barndomen som barn och barnbarn får läsa om dom vill....sedan då jag inte längre kan berätta.
    Våren har kommit på allvar och idag har vi också haft soligt. Dock har vi ätit inomhus. Det är något visst första gången som man dukar på altanen.
    Ha det fint!

    SvaraRadera