onsdag 28 juli 2010

Blåbärstider



Äntligen ser vi de ljuvliga blåbären i våra marker. Inte riktigt mogna överallt men fullt ätbara på soliga ställen. I år ska jag mobilisera mina krafter och plocka mer än i fjol. Jag plockar alltid blåbär för hand så det tar lite tid. Lingon däremot plockar jag med bärplockare ( alltså plåtmojängen...inte människorna som befolkar våra skogar och benämns: Bärplockare...)
Läste på Google att blåbär, förutom övriga nyttigheter, även lär kunna reglera blodsockret, och det är ju bra för Maken.

En annan kunskap som jag fått är att de svarta bären kallas "årmsleckeber" här uppe, vilket jag aldrig tidigare hört. Det kallades så för att man trodde att de var svarta för att ormar slickat på bären....Milde Moses så tokigt!!!

Förutom att jag gillar bäret som sådant så tycker jag att riset är vackert. Både med och utan blad. Plockar gärna in ett knippe och sätter i mina byttor. Dasset har allt som oftast blåbärsris som blickfång. Ibland med lite blåklockor som jag tycker är en av sommarens vackraste blommor.

PS: Mitt bredband trilskas och är långsammare än någonsin, så mina inlägg och kommentarer tar en evighet....därav min ringa insats...DS.


©

19 kommentarer:

  1. Varför i hela friden plågar man sig själv med att plocka blåbär för hand?
    Snyggt med riset på dass, annat kan man inte säga.

    SvaraRadera
  2. Här har blåbären torkat så det lär bli svårt att få iho en liter. Blåbär lär vara nyttiga bland annat för synen. Undrar just vem som har kommit på detta. I alla fall är det goda bär, hur man sen plockar dem är en smaksak.
    Här är en till som slåss med datorn, den är alldeles för långsam. Sortera bort lita "skräp" säger herrn. Jag vill ha mitt skräp i datorn. Det får väl bli en ny med bättre kapacitet.
    Fint du gjort på dasset.
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Cici, för att man ska slippa rensa blöta bär så klart!

    SvaraRadera
  4. Viola, ja visst är blåbärsris fint??
    Jag inser att jag nog också måste investera i en ny laptop snart, med bättre prestanda, tror du vi kan få mängdrabatt...???

    SvaraRadera
  5. Å jag skulle allt vilja ge mig ut och hitta blåbär :) Men det är inte gott om dem här, så ställena rakas alltför snabbt. Har funderat på att plantera blåbärsbuskar om det fortfarande finns sådana. Har för mig de kallades amerikanska blåbär... Här ska det plockas vinbär idag. Röda och svarta.

    SvaraRadera
  6. Skulle trivas på ditt dass.....så mysigt med blåbärsriset och Dalarnas blomma. Älskar att äta blåbär men inte att plocka dom. Man blir så krokryggad. hi hi hi

    SvaraRadera
  7. Min rygg tillåter endast korta stunder av bärplockning, dock till ett högt pris... men ibland är det värt priset :-D

    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Tror du att blåbär kan även reglera hjärtat och känslolivet åt det positiva hållet?:) Ha det.

    SvaraRadera
  9. Att finna dom där blå...plockar bara vad jag får in i munnen..smaskigt..att det sen e nyttigt e ju inte så tokigt det heller..ha det..Maria

    SvaraRadera
  10. Jag har varit ut en sväng och plockat blåbär åt Albin så han ska ha nå gott att mumsa på, men tycker tyvärr att det inte finns så mycket blåbär än =(

    SvaraRadera
  11. Man kan göra blåbärsdricka. Då är det inte så noga om bären är rensade. Socker och blåbär i en flaska. Fyll på med vatten och låt stå några dagar. Sila ifrån skiten, späd till lämplig styrka och drick. Jättegott.
    Mängden socker resp. bär har jag glömt.

    SvaraRadera
  12. Regnnatt, ja Amerikanska blåbär är nåt helt annat, Har aldrig smakat dem. Vet inte ens om de har lika goda egenskaper....

    SvaraRadera
  13. ÅsaÖ, jaha Dalarnas landskapsblomma, då vet jag det! Man får stå på knä eller plocka i en slänt....

    SvaraRadera
  14. Pennelina ibland är priset högt...men gott är det!

    SvaraRadera
  15. Äntligen ett livstecken från dej BL....Prova vetja...Det är väl värt ett försök? Jag håller tummarna!

    SvaraRadera
  16. Maria i Sennan, de är allra godast så...rätt in i gapet....solvarma!!!

    SvaraRadera
  17. Maria jag tror att om en vecka så finns det mera...dom är lite omogna än på vissa ställen....men snaart...

    SvaraRadera
  18. Motvallsgubbe, blåbärsdricka är inte dumt... Min mor fyllde flaskor och ställde i ett söderfönster. Vi ungar fick stoppa i ett par sockerbitar varje dag under ett par veckor....en gång jäste det för mycket och korkarna for i taket....mor bannades och torkade blåbärsdricka i en hel dag...inget blåbärsvin den vintern....Så kan det också gå!

    SvaraRadera
  19. Jag fryser blåbären och häller upp lite varje dag till lunchfilen. Inget socker eller kokande, alla vitaminerna kvar. Just nu säljs ju blåbärspiller, det är ett riktigt "innebär", och lär ska bote både det ena och det andra.

    SvaraRadera