fredag 25 februari 2011

Omplantat!



Så har då Pelargoniapinnarna åter fått ny jord runt rötterna. I år är det 18 plantor som stått i skymundan i förrådet. En pytte skvätt vatten en gång i månaden och lite plock med vissna löv, annars har de bara stått där och vissnat. I år har jag lyxat till det och köpt speciell jord till Pinnarna, men jag tillåter mig tvivla att det ska göra någon större skillnad på tillväxten. Jag tycker att jorden är tung och liksom lite leraktig....ja vi får väl se vad det lider. Tungt var det i alla fall att lyfta krukor och krafsa jord till så många plantor. Vaknade morgonen efter och var säker på att en hjärtinfarkt drabbat mig....men efter ett försök med Nitro under tungan och ingen effekt, så steg jag upp, varvid smärtan blev hanterbar....då kom jag ihåg vad jag utsatt bröstryggen för dagen innan!!!! Tack och lov skurade jag inte krukorna ( de ska ju flytta in i större boningar förhoppningsvis...) för hur hade det då slutat?
Att vara Pelargoniaskötare är inte helt riskfritt!!!!


IIIIIIIIIIIIIIIIIIII

8 kommentarer:

  1. Gu va duktig du är! Jag har en stor Mårbacka (den har Annika paxat att få ärva)som jag aldrig klipper ner...den får i alla fall stå inne i garagetrappan på vintern men nå´t vatten får den inte. Flyttar ut den till våren och bara rensar bort gamla löv och blommor se´n får den göra som den vill. Jo vatten och näring får den under sommaren i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Nu fick du fart på mig. Jag har i alla fall hämtat säcken med plantjord så att den ligger i pulkan nedanför bron. Vem vet, i morgon kanske jag bär in den? Sen behöver den få några dagar på sig att tina upp, så...Kanske det blir första veckan i mars. Jag måste ju hämta pelargonerna i Holgers också. Nej förresten det blir nog till att frakta ner jorden dit. Men först ska blommorna i stugan få nytt, vilket de lär behöva för i fjol blev det aldrig av.
    Hoppas att du är fri från värken i morgon så att du får en trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Jag mår prima nu, pelargoniapinnarna ser däremot lite hängiga ut.

    SvaraRadera
  4. Specialjord för pelargoner? Finns det..?

    *funderar*

    Månntro är det sån som behövs för att jag inte ska anklagas för dråp på de sticklingar jag fick av bloggkompisen Monkan i höstas? Just nu ser nämligen läget oroväckande visset ut :o/

    SvaraRadera
  5. Nina, Det finns! Men jag undrar om det verkligen behövs...??? Har aldrig tidigare slösat pengar på specialjord, och det har gått bra ändå. Ska bli spännande och se om det gör någon skillnad.

    SvaraRadera
  6. Kanske värt att prova i alla fall? För som jag skrev: just nu ser det inte ut som det kommer att gå vägen.

    Parentetiskt sett kan jag meddela att jag för ett år sedan planterade om mina pyttiga apelsinträd (drivna från kärnor efter min och lilla A:s resa till Mallorca våren 2006) i specialjord för citrusväxter. I det fallet kan jag åtminstone inte notera någon skillnad jämfört med hur de mådde/växte till sig i helt vanlig krukväxtjord.

    SvaraRadera
  7. Och tänk, i år lyckades jag också få dem att övervintra... och har satt nya skott. Så livet är definitivt på bättringsvägen :)

    Lycka till med dina nu!!!

    SvaraRadera