måndag 21 februari 2011

Siffror....




I fredags lagade vi "het" mat! I alla fall blir man då het själv medan man passar frityroljan. Hemmagjord Pommes blir supergod men är lite besvärligt och tidskrävande. Att det dessutom luktar gatukök i huset är också på minussidan. På plussidan kommer, förutom den höjda temperaturen ( 160 grader första omgången och 180 grader den andra) även lite nostalgiska minnen från min tid som "Korvmadam" på Frasses i Staan som var en rolig tid! Samtidigt som detta varma stök pågick så stektes en plommonspäckad fläskkarré i ugnen under 1,5 timme och 175 grader.

Lördag och söndag tillbringades med de små. Anton var lite hängig så vi provade febern. Den visade dock bara 37,5 vilket inte är särskilt skrämmande siffror. Hur som helst så somnade han under tredje peioden som vi bevittnade på teven. Lika bra var det om man betänker hur dåligt vårat hemmalag spelade. Förlustsiffrorna har jag förträngt i detta nu!!
Medan det fortfarande var natt vaknade gossen. Han fick lite i magen eftersom han missat kvällsfikat. Jag spanade in termometern och spärrade upp mina oklädda ögon. 35,3 sa jag förskräckt. Anton tittade först på termometern och sedan sa han med ett leende: Men farmor det där är ju klockan! Jag blev ju tvungen att både ta på mig glasögonen och att ta en bild.




Idag ska jag försöka räkna ut hur många nystan garn jag måste köpa till den nya sängfilten.... Den ska bli 45 rutor stor. Jag får ut 10 vita rutor av ett nystan. Ett ljusgrått nystan räcker till 4,5 bårder och ur det mörkare grå nystanet får jag ut 2,5 bårder.... Hur mycket garn ska jag då köpa???
Detta ska jag grunna på samtidigt som jag ska tänka på att det är 32 år idag sedan vi flyttade in i Pörtet.





IIIIIIIIIIIIIIIIIIII

16 kommentarer:

  1. Inte så himla lätt att hålla reda på all eletronik. Jag bävar för den dag då min gamla transistorradio lägger av. Det såg ut att vara en härlig måltid.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja du mammi visst bävar man för framtiden då både ögon och förståndet sviktar....
    Ha det gött!

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag hungrig..ser gått ut det där du lagat..vad det gäller synen så ska vi väl säga så här..gäller att vara försedd med förstoringsglas..ha det..Maria

    SvaraRadera
  4. Jag var inte ensam i köket...och gott blev det!
    Förstoringsglaset används flitigt när korsorden ska lösas.
    Men hur ska vi göra med minnet?????

    SvaraRadera
  5. Kan tänka att det är stor skillnad på köpes- och hemlagad pommes. Den där oljiga beläggningen över allt i närheten, inklusiver kocken, är det som avskräcker.

    Oj vad det kliar i virkfingrarna när man ser ditt fina arbete, men jag måste nog avsluta de projekt jag har igång innan jag startar på något nytt.

    SvaraRadera
  6. Cici, ja kan du fatta varför ALLT fett ska vara så efterhängset????
    Avsluta snabbt och börja på ett nytt!

    SvaraRadera
  7. Mmmm... er skulle man inte tacka nej att bli bjuden på middag hos ;-)

    Vacker filt :-D

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  8. Gammal TB:are = "gamla trädgårdsbloggen" som pajade och så blev det en ny, som var strulig till max. Sen fick jag tips om denna. Men datorn och jag inte precis är så samspelta. Jo vi har barmark ett par grader minus och en bitande nordan!!!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Pennelina, det är väl bara att titta in....

    SvaraRadera
  10. Trädgårdsbloggare minsann... ja med så mycket barmarkstid kanske det behövs!!!!

    SvaraRadera
  11. Äre till mej? Jasså inte.......tråkigt!

    SvaraRadera
  12. Pommes - det vattnas i munnen.
    Nog för att det är kallt i vinter och 35 grader var väl rekord Visst är glasögon en välsignelse.
    Det blir till att ta fram mattekunskaperna och räkna ut åtgången. Det blir ett fint sängtäcke.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  13. HaGu ja det blir nog fint...tycker till och med jag!

    SvaraRadera
  14. ÅsaÖ kanske frun vill lägga in en beställning????

    SvaraRadera
  15. Viola, jag lyckades räkna ut det med bara skallen...Knappt jag tror mig själv.
    Må gott du också...hela tiden!

    SvaraRadera