lördag 20 februari 2010

Skrivtips



I det senaste numret av Fönstret ( en tidning utgiven av ABF) är det ett intressant reportage om Marie Jungstedt. För dig som vill komma igång:
¤ Du behöver inte ha en färdig berättelse i huvudet- börja bara skriv!
¤Tänk inte "bok 400 sidor". ha ett A4 som delmål.

¤Läs texten högt så hör du språkliga upprepningar och andra fel.

¤Ge inte upp när det går dåligt, du måste klara av att sitta kvar timme ut och timme in.


Jag håller med om allt detta så varför klarar jag då inte av att få ihop min text? Fantasi har jag så det räcker och blir över. Vet inte hur många "börjor" jag har i mina samlingar. Att läsa texterna högt är ett bra sätt att upptäcka fel. Har inga problem att sitta i timmar och skriva, med nödvändiga pauser för att ryggen ska palla, men att skriva i flera timmar är inget problem. Då frågar jag mig, VARFÖR I HELA FRIDEN FÅR JAG INTE TILL DET??????
Hon skriver en hel del andra kloka saker också.
Synopsis, karaktärer, miljöer, dialoger och bladvändareffekt. Det sista tipset gillar jag verkligen. Är ingen stor fan av alltför långa kapitel. Känner mig inspirerad av hennes råd. Frågan är nu, ska jag ta itu med det gamla manuset (än en gång..) eller ska jag leta fram en ny börja och starta upp???? Får nog grubbla på det!

©



16 kommentarer:

  1. Att bli författare tycks vara ett hårt jobb. Man måste nog vara väldigt envis och tålmodig, och kunna avskärma sig från allt runtomkring. Det är väl därför många skaffar sig en skrivarlya, eller åker utomlands. För att få vara i fred.
    Läste just om Sofi Oksanen i Norran och jag blir väldigt nyfiken. Ska nog beställa hem hennes böcker om dom finns i pocket. Den senaste dröjer väl ett tag, förstås.

    SvaraRadera
  2. Där tog du en poäng till....tålamod, jag har nog en brist där.
    Vill så mycket...hinna allt.
    En skrivarlya skulle sitta fint, men var, var, var????
    Hur, hur, hur????
    Sofia Oksanen verkar spännande.

    SvaraRadera
  3. Vet du - jag tror inte så värst mycket på alla dessa skrivtips som florerar där ute. De fungerar nog för vissa, kanske till och med majoriteten, men inte för alla. Så alla ska inte ta till sig av skrivtipsen. Jag tror snarare det gäller att hitta sin egen väg.

    När skriver du en bra text?
    När kommer orden lättast?
    När är fantasin på topp?
    Tycker du om dialoger? Det finns ju inget krav på att skriva dialoger.

    Osv. Osv.

    Jag tyckte också att det var intressant med skrivtips en gång i tiden och försökte ta till mig allt som kändes rätt. Men i slutändan prövade jag mig fram och i dag vet jag precis hur jag ska gå väga. Det kommer du också att veta om du bara fortsätter att testa dig fram.

    SvaraRadera
  4. Välkommen Mattias.
    Kul att få en till läsare/kommentator!
    Ska kolla in din blogg också.
    Ja visst har du rätt i att man inte ska stirra sig blind på andras tips alltför mycket. Man ska hitta sin egen väg. Det har jag nog också gjort, men ibland behöver man en liten spark i ändan.
    Jag skriver varje dag, ibland mycket och lätt och ibland lite och med stor svårighet. Att skriva varje dag är ett måste! Därav namnet på denna blogg: Lev, läs och SKRIV!

    SvaraRadera
  5. Att skriva handlar inte om att skriva, utan om att skapa. Samma sak för en konstnär, det handlar inte om att måla utan att skapa. Du försöker för mycket, lyssnar och letar råd hos andra, det är fel väg att vandra. Det som fungerar för en behöver inte alls fungera för en annan, det finns ingen hemlig skribent trolldryck som är allomfattande och fungerar för alla, vi är individer. Jag upprepar det jag har påpekat tidigare,.skriv för dig själv, inte för andra, då fungerar det, då skapar du text som även andra vill ta del av och njuter av att läsa.
    Hoppas att du mår bättre idag,.ha det,och krya på dig.

    SvaraRadera
  6. Tack BL, jag mår riktigt bra!
    Angående dina goda råd (igen) så håller jag med om allt.
    Antagligen är jag för osäker och självkritisk...ser bara hur duktiga alla andra är.
    Undrar om jag kan ändra på det...
    Jag vill!
    Jag SKA!

    SvaraRadera
  7. För mig är nog skrivandet ungefär samma sak som att läsa. Det vill säga, jag skriver egentligen inte mina berättelser, jag läser dem. Jag blir på något sätt mina egna berättelsers första läsare.
    När jag sätter mig vid datorn och tänker att idag ska det bli spännande att se vad Amanda har hittat på så funkar skrivprocessen.
    Tänker jag däremot att jag måste hitta på något att skriva så funkar det inte alls.
    Jag måste alltså på något sätt leva mitt liv inne i berättelsen. Som om Amanda och de andra figurerna vore verkliga människor som jag umgås med dagligen.
    Det är nördigt som fan, och något annat socialt umgänge än det med människorna i berättelsen är helt enkelt inte möjligt under skrivprocessen.

    SvaraRadera
  8. MVG, jag fungerar nästan på samma sätt...medan jag är inne i en skrivarperiod så lever jag med huvudpersonerna hela tiden. Man blir minst sagt lite anti till det vanliga livet...tankarna kretsar hela tiden till storyn. Nu har jag i alla fall tagit ett modigt beslut...ska presentera mitt manus med en länk...
    Längst upp på sidan: När Älvorna dansar.
    Ja än finns bara rubriken men förhoppningsvis så börjar jag skriva redan ikväll....

    SvaraRadera
  9. Hej, hittade hit via Mattias, så slipper du undra ;). Tänker också mycket på det där med skrivandet. "Skrivpuff" har hjälp mig (total nybörjare som jag är) att få till en skrivstund varje dag. Vet aldrig var något slutar, en fras, hämtad ur djupet, blir starten på den känsla jag vill beskriva. Utmaningen för tillfället, att "knö" in skrivpuffsordet utan att det blir alltför konstlat. Fungerar inte för mig med längre texter ännu. Kanske är jag för otålig...
    Ville bara säga "hej, jag har läst här", detta var inte tänkt som ngt råd :). Nu ska jag titta bakåt i din blogg (bloggar?). Må gott!

    SvaraRadera
  10. Välkommen regnnatt, oj så trevligt att få fler läsare.
    Att skriva är ett stort intresse i vårt land, det har jag verkligen blivit varse.
    Har kikat in på skrivpuff...
    Är själv medlem på Skrivarsidan som har sporrat mig.
    Fortsätt gärna att titta in.

    SvaraRadera
  11. Både Mattias och MVG fångar, som jag ser det, centrala bitar i skrivarprocessen. Men jag är övertygad om att allt ändå måste bygga på din egen drivkraft och vilja att nå fram.
    Tänker på konstnären som aldrig blev riktigt nöjd med sitt verk utan filade på detaljerna till dess han svalt ihjäl.

    SvaraRadera
  12. Gubben, ja när jag tänker efter så har jag kanske minskat ett uns....
    Skämt åsido, När jag kör fast så är alla råd välkommna ...det öppnar liksom upp. Jag ska göra ett försök att lägga upp några sidor här på bloggen.
    Se längst upp.

    SvaraRadera
  13. Jag har också en del börjor! Kommer liksom aldrig till skott med fortsättningen.

    Men vi ger väl inte upp?

    SvaraRadera
  14. Aldrig att vi ger upp!
    Det gör ingen IMSE....

    SvaraRadera