fredag 5 februari 2010

Trevlig dag!

Att shoppa är inte något som jag gillar men att åka till Piteå med omnejd på en så kallad shoppingresa, med MoBu är alltid trevligt. Vi har samma intresse vad shopping anbelangar. Handla snabbt som attan, vad som nu måste inhandlas och sedan äta en låååång och god lunch, samt att skrapa två trisslotter var. Idag blev det som vanligt= ingen vinst! Därefter lunchen besöker vi något "ovanligt" ställe...idag var det Öjebyn och Resurs. Egentligen var jag ute efter några böcker, men då det inte fanns, köpte jag ett spel till barnbarnen och MoBu köpte kaffekoppar och en ljuslykta som Maken tillverkat med stor möda för massvis med år sedan, idag till det fatala priset av tjugofem kronor.....ingen värdestegring på Anikrundan med andra ord.

På detta trevliga konditori drack vi kaffe med gofika. Mobu valde en gräddbakelse och jag det vanliga Vaniljhjärtat.


Här i Motvallsgubbens land kan man givetvis köpa en orkidé!!! Fattas bara annat. Men själva Motvallsgubben lyste med sin frånvaro.



Denna välarbetade lykta är numera lågt värderad, enligt mig!

©


20 kommentarer:

  1. Låter som en trevlig utflykt, och vägarna är väl skapligt plogade nu. Visst är det alldeles för billigt med tjugofem kronor för en sån fin lykta. Det är väl ungefär vad en kopp kaffe kostar.
    Men jag är så nyfiken, såg ni till kassörskan?

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig dag! Och lyktan är ju jättefin.

    Kram

    SvaraRadera
  3. cici, vi var in på ICA men jag mistänker att Kassörskan jobbar på Konsum....
    jag grämer för priset på lyktan eftersom jag vet vilken tid dom tog att tillverka....

    SvaraRadera
  4. Imse, ja vi hade jättetrevligt som vanligt, jag blir alltid glad efter en dag med MoBu... Lyktan är fortfarande fin enligt mejsan....

    SvaraRadera
  5. det är roligt att ta del av din verklighet inger! (du har ännu inte *gjort bort dej* gentemot mej - ett gott betyg!)

    SvaraRadera
  6. Det var mig en ful orkidé, Inger, men lyktan är fin. Den skulle kanske förresten vara jättedyr i en riktig affär.
    Och du, jag handlar ogärna på ICA. De kräver nämligen att jag visar leg när jag köper snus.

    SvaraRadera
  7. MVG, men den där orkiden dör aldrig...eventuellt kan den bli lite dammig, men den kommer inte att dö!
    Det ante mig at du var på Konsum och krängde snus, där kassörskan behöver väl inte kräva leg.
    Dom där lyktorna var besvärliga att få att hålla därav ett bra mycket högre pris än tjugofem spänn. Det gjordes inte alltför många i den storleken. MoBu gjorde ett fynd. Jag är inte så sugen på att köpa upp vår gamla keramik men den där hade jag nog kunnat köpa tillbaka.

    SvaraRadera
  8. Apropå keramik, ingersord. Du råkar händelsevis inte känna någon som har några gram benaska liggande?

    SvaraRadera
  9. MVG, tyvär så har vi städat bort allt efter vår produktion, men vi har fortfarnade aktiva keramikvänner kvar. Ska jag höra mig för?

    SvaraRadera
  10. Fortfarande, herre guu vad värdelöst mitt tangentbord är!!!

    SvaraRadera
  11. Och herre guu vad svårt det var att få iväg en kommentar ikväll. Error 503 står det i rutan. Men nu tror jag det funkar.
    Alltså, benaska. Det är inget jag behöver än på ett halvår, och i värsta fall kan jag köpa från ett företag i Valbo. Minsta mängd de säljer är dock ett kilo, och när man bara behöver milligram av ämnet så känns det lite onödigt.
    Men det löser sig. I värsta fall bör jag rentav kunna tillverka det själv. Det är ju bara brända ben.

    SvaraRadera
  12. MVG, bra att det inte är bråttom... jag ska luska lite.
    Bränn inga ben än...

    SvaraRadera
  13. Lyktan är mycket vacker, tycker jag! Tänk att kunna göra egna tallrikar och sånt! Det är en av mina ouppfyllda drömmar :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  14. Att jobba med lera är fantastiskt roligt.
    Kanske det enda materialet som bevarar ens fingeravtryck...
    Vi dricker dagligen ur egentillverkade keramik muggar.
    Stengods som vi bränt i vedeldad ugn.

    SvaraRadera
  15. Min dotter som fick lyktan blev så glad!
    Dessutom fick hon rosa mockasiner som var gräsligt fulsnygga!
    Men den flickan är ordentligt fostrad...
    Hon blev glad över mockasinerna också!
    Mobu...

    SvaraRadera
  16. MoBu, tack för senast!
    Det är ju det jag alltid har sagt, du har fina ungar!
    PS. Undrar om inte garnet ligger kvar på Cafeet...DS

    SvaraRadera
  17. Att gå på kondis och ta en riktigt onyttig "gofika" som du kallar det. Är inte det ett synnerligen underskattat nöje?
    Red/gubben

    SvaraRadera
  18. Abosolut, om jag bodde på en ort med ett cafe så skulle jag nog ofta ta mitt Java där. Sitta och glo på alla interssanta doppare.... Snacka om inspirerande.
    I min ungdom var vi jämt på fik.

    SvaraRadera
  19. Rackarns nu jäklas tangentbordet igen!

    SvaraRadera