torsdag 11 mars 2010

Kreativitet



Ett laddat ord för mig! Vill skapa något hela tiden och helst något BRA!!! Just nu fladdrar jag mellan skrivandet och hantverk med garn, nål och tråd. Vissa dagar känner jag mig nöjd men oftast så ligger missnöjet och jäser som stor tung surdeg. När jag bläddrade i Skrivarkalendern idag så läser jag följande:"Inspirationen är en sällsynt gäst men ju oftare man sätter sig vid skrivbordet, desto oftare kommer hon" Vilhelm Moberg.
Visst, så tror också jag att det är. Om man inte tar sig för något så blir inget gjort. En klok kvinna i byn har sagt följande: Det krävs ett visst motstånd för att utvecklas!
Såååå bra sagt.
Det gäller bara att komma över tröskeln.

Att fylla en blank sida med dom rätta orden!

©

17 kommentarer:

  1. Surdeg... mmmm, så gott!

    Tycker det låter som en trivsam blandning, det du gör :-) Ligger mycket i Mobergs ord, då!

    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  2. Den här byn verkar krylla av kloka människor!
    Tur det när man vissa dagar känner sig som något som blev över.
    Varför har inte jag en kreativ ådra? Typiskt orättvist skulle jag vilja påstå!

    SvaraRadera
  3. P ja surdegsbröd är gott trots namnet!

    SvaraRadera
  4. Cici, nu förstår jag inte vad du menar...du har ju skrivar-gåvan! Du är en fena på att uttrycka dej och dessutom väldigt klok!!!!

    SvaraRadera
  5. Du kan komma hit på dagarna och vara kreativ =)

    Dammade av symaskinen i går (och jag kan lova att det var mycket damm)i förhoppning av att jag skulle lära mig sy. Någonstans på vägen så gick allt snett och insåg att det är nog bäst att gå ut och snickra i stället.
    Kanske tittar förbi nån dag jag och Albin så kan du visa hur man gör?

    SvaraRadera
  6. Att fylla en blank sida med dom rätta orden? Ok, men dom rätta orden hittar man allt som oftast mellan raderna, dvs, det gäller att inte stirra sig blind på orden, då missar man innehållet, betydelsen för orden. Ha det bra, och fyll dom blanka sidorna med innehåll.

    SvaraRadera
  7. MMA, du är så välkommen, men inte vet då jag om jag kan lära ut nåt.

    SvaraRadera
  8. BL, det har du rätt i. Oftast är det dom bästa orden som man kan läsa mellan raderna.
    Må bra du också...hela tiden!

    SvaraRadera
  9. Kreativitet är ett laddat ord för mig. Jag växte upp med en kontnärlig mamma, systrar som vävde, broderade fina saker, stickade o.s.v. Det blev aldrig bra (nog) vad jag gjorde. Jag slutade vara kreativ. Jag läste böcker, gick på konstutställningar,gick på kvällskurser bl.a. i konsthistoria. Men - det fanns ett men - det syntes inte. Jag kunde inte visa upp något alster.
    Min syster sa att jag borde vara mera kreativ.
    Jag fortsätter att vara kreativ på mitt sätt och är faktiskt rätt nöjd med mig själv.
    Det är hemskt att hela tiden inte tycka det är bra det man gör - eller inte gör. Att vänta på inspiration, tänk om den inte kommer. Vad gör jag då? Ja, jag vet inte. Det är klart att om man inte tar sig något för blir inget gjort. Men ska man "piska" sig till att göra något?
    Vi har alla vår filosofi och en strävan att må bra. Jag har funnit min. Hoppas du finner dig
    tillfredställd vad du än gör. Du verkar ha lite att välja på.
    Ha det så bra

    SvaraRadera
  10. Polargrevinnan tack för ditt fina inlägg.
    Ivissa fall tror jag nog att man måste tvinga sig till vissa resultat. Om man nu vill skriva så tror jag banne mig inte att det kommer av sig själv...Ibland tror jag att jag "måste" använda mina händer till något synligt för att känna mig duktig. Det som inte syns räknas inte... Faktiskt så kan jag rent av skämmas över att inte "göra något"! Att vara sjukpensionär är skambelagt. Man ska bita ihop.
    Då är det bra att kunna skriva av sig och flytta känslor till fiktiva händelser och personer....
    ha det bra, PG!

    SvaraRadera
  11. mats i träsket12 mars 2010 kl. 10:57

    Tycker nog att du alltid verkar kreativ, däremot förstår jag att du är begränsad aktivt, vilket kan skapa stor obalans i det dagliga. Är det inte det ena så...

    SvaraRadera
  12. mats i träsket, ja om inte man hade den här eländiga kroppen skulle man ha uträttat storverk! Det gäller även dig Mats!

    SvaraRadera
  13. Vet du, jag tror kreativiteten alltid finns där och liksom "bubblar" stilla i bakgrunden. och rätt som det, triggad av något, så träder den fram, stillsamt ibland men då och då med allt på en gång - puh!
    Och det Polargrevinnan säger ovan om det omöjliga i att "piska" fram skapamdet håller jag verkligen med om.

    SvaraRadera
  14. Moberg var så klok, så klok! Jag funderar när jag går med hunden, när jag diskar, påtar i jorden och när jag bakar. Inte när jag jobbar då hinns det inte ;). Men orden kommer inte förrän jag sätter mig ner. Då får dom liksom "omfamna" tankarna som har hittat mig under dagen. Lägga sig tillrätta, varannan rad ord, varannan tanke. Och ibland känner jag av den nästan helt överväldigande inspirationen. Hm... viken märklig förklaring. Kram iallafall, stor kram!

    SvaraRadera
  15. Gubben,Vi får låta det bubbla på helt enkelt....men lite piska måste då jag ha...

    SvaraRadera
  16. regnnatt, ja tror att det är precis som Moberg säger. Om man omger sig med ord så har man också lättare att placera dom rätt.
    Övning ger färdighet...

    SvaraRadera
  17. jag har oxå varit sjukpensionär några år innan jag blev ålderspensionär - att bli en vanlig ålderspensionär - det var något - plöstligt kändes det som om jag kunde räta på ryggen - plötsligt kändes det som att jag var någon - nämligen en respektabel person värd all respekt...

    SvaraRadera