lördag 6 mars 2010

Värdefulla böcker



Igår gjorde jag Staan tillsammans med Syster-Yster. När jag hämtade upp henne på hennes jobb för en långlunch så räckte hon fram en bok till mig. En bok som hamnat hos henne efter att vi delade upp boet när pappa dött. I tjugo år hade den legat i hennes boklåda. Min bok om Humpe och Stumpe som jag fick på femtiotalet. Den är i alla fall tryckt 1957 och vi hade flyttat till Staffansgårdarna. Jag minns denna bok mycket väl och jag minns även boken som Syster-Yster fick, den hette Skrattmaja åker tåg. Jättekul att få tillbaka denna bok och ännu trevligare är det att se min mors handstil, lilla söta mamma som dog alltför ung. Nu ska jag fortsätta vårda denna bok och även läsa den igen. Boken kostade 2:95, bara det är ju kuriosa. Shoppingturen avslutades med ett besök på Nordbok där jag köpte fyra inbundna Mankell till sonen, till det fatala priset av 65 kronor stycket. Som nya!!! Bra böcker förtjänar att läsas om och om igen.
Nu slutar min bokdag inte här ska ni tro, nej, nej. Min rara vän VA ringde och erbjöd mig att komma och välja hur många pocketböcker som jag ville, innan dom skulle transportera bort dom till Röda Korset. Det blev en diger hög så nu har jag att läsa minsann. Känner mig rik som ett troll!



©

8 kommentarer:

  1. Tack så mkt för dina ord de värmde

    SvaraRadera
  2. Ja, böcker gör att man känner sig rik! Undrar egentligen varifrån den känslan kommer? För annars tycker jag bara att det är jobbigt med många saker omkring mig...

    SvaraRadera
  3. Bettan, varsågod, det var väl menat!

    SvaraRadera
  4. Karina, välkommen till min skrivarvrå av världen, nu ska jag leta reda på din vrå!
    Böcker måste man ha, men övriga prylar kan man minimera mera...

    SvaraRadera
  5. Vilka skatter du skrapade ihop under gårdagen.
    Det enda nya jag fått i detta hus på sista tiden är byns kassaböcker!

    SvaraRadera
  6. Cici, det är ju nåt att räkna med.....

    SvaraRadera
  7. Nej, se en sådan rikedom :-) Härligt med både nya och gamla böcker - speciellt dem som man har personlig anknytning till!

    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  8. P, ja att omge sig med böcker är livsviktigt och njutbart!

    SvaraRadera