onsdag 11 augusti 2010

En doft av såpa....



Att skura trasmattor är faktiskt riktigt roligt.
Tro det eller ej.
Idag passade jag på eftersom solen sken och kroppen var i hyfsad form.
Första mattan blev förmodligen renast och den sista gnuggades helt klart minst och med betydligt tröttare armar.
Doften av såpa fyllde hela gårdsplanen.
Ja en liten doft av ättika kunde man också ana.
En av mina mattor har en envis benägenhet att färga av sig, trots att den är skurad flera gånger.
Men mors gamla råd att slå i en skvätt ättiksprit i näst sista sköljvattnet hjälper. Kan inte låta bli att känna en viss tillfredsställelse när jag ser mina egenhändigt vävda mattor hänga på tork.
Fast nu är armarna trötta och säkert ömma imorgon....men då kan dom få vila....




©

11 kommentarer:

  1. Vilka fina mattor. Förstår att du med glädje skurar dem rena. Såpa doftar äkta, gott och rent.
    Jag ogillar all konsgjord doft på rengöringsmedel.
    Välfylld svampkorg du fick - häromkring har det varit så torrt så svampen vill inte visa sig.
    Hoppas du inte har träningsvärk i morgon, du har väl "tagit i" ordentligt.
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Den vänstra är min.. Mattan alltså. Åtminstone är den väldigt lik en matta jag vävde på 80-talet och som jag kallade hjortrondrömmar. Dottern fick den vill jag minnas. Härligt med nyskurade mattor.

    SvaraRadera
  3. Gú va duktig du är. Handskura mattorna.Med såpa som luktar så gott. Jag tvättar mina i maskin och de större tvättar Lasse med högtrycken på garageuppfarten.

    SvaraRadera
  4. Här är en till som tvättat trasmattor i dag. men jag körde mina i maskin. Det blir bra det också. Ont i armarna skaffar jag mig genom att bygga valplådor och måla hus.

    SvaraRadera
  5. Viola, såpa är bara bäst!! Bra till så mycket, jag har såpa i fotbadet...
    Undrar om såpan kan lindra min onda kropp idag...kanske som lotion???

    SvaraRadera
  6. Kära Ingabritt den är MIN, MIN...eller rättare sagt min äldste sons numera, men den bor i huset!

    SvaraRadera
  7. ÅsaÖ, så behandlar jag också mina "köpes" men de som jag vävt själv är jag rädd om....antagligen kommer jag inte att väva mera,,,

    SvaraRadera
  8. Cici, att skura mattor ger inte bara ont i armarna....Aj, aj...

    SvaraRadera
  9. Tack för din kommentar, skrev en nyss till dig, men den har väl ufo-folket snott. Ang lerkvarn så gjorde en Uno en sorts "stöt" för att trycka ner leran, funbkade inte alls, det blev bara ett vacumsug. Har i stället nåt som liknar ett bacebollträd, funkar perfeekt. En dag kom en från arbetsskyddsst.. eller nåt och skulle kolla. Vi fick absolut inte använda "bacebollträt" utan det andra (som inte fungerar) vidare fick jag reda på att jag måste tvätta golvet med vatten, varje gång jag jobbat där. Golvet består av nergjutna gatsten och vatten på leran är ju rena "dödsfällan" Jaag knet käft ang bacebollträet men kunde inte tiga om golvtvätt, bara undrade om han visste hur fruktansvärt halt det blir. Nä se det visste han inte. Sen hade han åsikter om bandsågen, att strömbrytaren satt till höger, borde sitta till vänster det var närmare klingan !!! Sen var det fel på pelarborrmaskinen den stod lite snett c;a 3 mm.
    Får vi någon ersättning om något händer, sa jag, naturligtvis inte sa han. Skulle komma efter 2 mån och inspektera igen. Det har gått flera år sen dess, ingen inspektion och vi har inte ändrat på nåt. Av förre ägaren fick vi ett antal ganska stora plastkärl med tättslutande lock, som jag förvarar leran i. Det är ju pest och apa att rengöra kvarnen. Jag lovar att skicka upp några vindruvsklasar till dig, när de mognar.
    Ha det så gott
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  10. mammi, vi struntade också i sådana där viktigpettrar...jag har faktiskt en del bra tips till dej om du är intresserad? Skicka din mailadress så ska jag skriva till dej...om du vill alltså!
    ingersord@gmail.com

    SvaraRadera
  11. Känner nästan doften av nysåpat ända hit. Vilka vackra mattor! Du är en idealkärring! Så mycket jag har att lära...

    SvaraRadera