måndag 23 augusti 2010

Min tanke är god.....



Nu har jag skaffat två nya attribut till mina små bäbisar, som jag inte vet vad dom heter.
Men likväl ska jag göra mitt bästa för att de ska trivas i mitt enkla Pörte.
Det är i alla fall min tanke!
En ergonomisk (?) utformad blomspruta så att jag kan ge dom små liven en dusch då och då och en flaska med näring speciellt till dom.
Idag fick dom smaka på en välgörande dusch....men jag måste erkänna att det kom över hela plantan, även på bladen...
Hur ska man annars gå till väga, undrar då jag???
Än verkar dom då vara vid liv....

©

9 kommentarer:

  1. Om jag har förstått det hela rätt är det en Brudorkidé av något slag. Det finns ju tydligen hur många varianter som helst av den arten.

    SvaraRadera
  2. Det här kommer du att klara galant! You go girl!

    SvaraRadera
  3. Cici, kan det till och med vara den sort som jag hade i min brudbukett 1973...??? Då måste jag ju fixa det!

    SvaraRadera
  4. Ingabritt, underbart att du tror på min förmåga....själv gör jag då inte det...än...

    SvaraRadera
  5. Klart att de är vid liv. De där blir du inte av med så lätt.
    Och duscha på du. De tar upp näring även genom bladen. Åtminstone så länge ljuset är tillräckligt, och det är det i varje fall till oktober. Kom bara ihåg att någon gång då och då ge dem rent vatten så ansamlade näringsalter sköljs bort.
    Och så ska du lyssna på Cicci. Hon vet vad de heter. Brudorkidéer. Phalaenopsis (falänopsis)på lärt språk. De finns i hundra tusen framavlade varianter.
    När de där är stora om ett par år kan du ge bort dem som lite finare presenter och skryta med att du har dragit upp dem själv.
    Sånt impar på folk.

    SvaraRadera
  6. Och du, hade du orkidéer i brudbuketten så var det nog med närapå 100 % säkerhet den där sorten.

    SvaraRadera
  7. Orkidéer är underbara. Jag har lyckats få flera att blomma om. Men att börja från "början" vet jag inte om jag har tålamod till - spännande hur det går för dina skyddslingar. Med så fina attribur måste du helt enkelt lyckas.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  8. Nu ska jag skriva deras stamtavla i min "viktiga bok".
    Jag hade i alla fall lila orkidéer i buketten, det var en poppis blomma och tämligen billig, till och med i december.
    Här ska inte ges bort,,,,,om jag klarar livhanken på dessa så ska dom stanna hos mig....så det så!

    SvaraRadera
  9. Viola, jag är egentligen inte så förtjust i Orkidéer men när nu MVG kommit ända till Träsket, med dom så ska jag älska och vårda mina fyra bäbisar.
    Med mera kunskap så blir tingen intressantare....
    Hoppas jag!

    SvaraRadera