måndag 21 juni 2010

Morgonstund...



Måndagmorgon och solen slösar med sina strålar.
En av mina absoluta favoritstunder är just morgonstunden.
Att kunna sitta på altanen och dricka sina första koppar kaffe och lyssna av naturen.
Kanske hjälpa en förvirrad humla eller geting, att hitta ut till friheten. Det är en av nackdelarna med inglasade delar. Men med en plastmugg och en flugsmälla ( som lock, inte mordvapen) går det fint att förflytta dom små. I år har vi ett getingbo under balkongen, så det finns en och annan geting i vår närhet. Humlor är det alltid gott om här.
Vet faktiskt inte var och hur dom bor??
Myggorna däremot är jag inte lika vänligt inställd till. De bekämpas med tända mygglyktor och diverse andra kemikalier. Myggorna väcker min mordinstinkt, där förflyttas ingen till fortsatt liv, utan krossas utan betänklighet.

Likväl är morgonstunden på Backen en höjdarstund....som oftast blir en rätt lång stund!


©

14 kommentarer:

  1. Humlor bor i hålor i jorden. Sådant som man får lära sig när man går en dödsintressant och spännande biodlarkurs vet du ;)

    SvaraRadera
  2. Humlorna bor i hålor i marken. Oftast i gamla sorkbon. Sin honung förvarar de i små krukor som liknar de som Nalle Puh använder.
    Torgny Lindgren har skrivit en konstig berättelse som heter "Hummelhonung". Rekommenderas även om den inte har så mycket med humlor att göra.

    SvaraRadera
  3. Och jag hann inte med alls!
    Men dom kan faktiskt göra sig bon lite här och där. Jag skulle städa i vebon för några sommrar sen, och högg tag i lite isolering som låg på en vedtrave och skräpade.

    Vilket liv det blev! Det var nog första och hittills enda gången jag sett humlor bli riktigt förbannade. Jag letade reda på en lämplig kartong och försökte återställa boet i den, därpå la jag den så likt det ursprungliga som möjligt. Dom hade problem med att ställa om sig, så det blev dom lite förseningar i nektarleveranserna den dan, men till slut verkade dom acceptera arrangemanget.

    SvaraRadera
  4. Ulvhilda, ja nu kommer jag ihåg att jag hört det någonstans, men jag hittade inte den kunskapen så tidigt på dagen. Enklare då att slänga ut frågan till er...
    Din bisyssla är verkligen intressant!

    SvaraRadera
  5. Motvallsgubbe, hellre humlor än sorkar i bona! Råttor av alla slag hatar jag som pesten!!!
    Därför var det nästan kul att tömma Stampen (skittunnan ) i dag för där låg en död äckelpäckel råtta....en mindre med andra ord!
    Ja visst har jag läst Humlehonung, det starkaste minnet är att den tjocke åt vätskan ur blåsan på bröstet, med en liten sked och att det smakade humlehonung...Torgny kan minsann få till det!

    SvaraRadera
  6. Cici, du är nog den djurvänligaste person jag känner...Ja människovänlig är du ju också förstås!

    SvaraRadera
  7. ...och visst var det väl den tjocke som var så tjurskallig att han ordnade det så att han stod på benen även efter sin död?

    SvaraRadera
  8. Ja så kanske det var, det minns jag inte riktigt. Men visst var det en märklig text om ingenting egentligen....
    Torgny är bra, jag gillar också Pölsan.

    SvaraRadera
  9. Livskvalitet det där med morgonstund. Och hela sommaren ligger framför oss. Det är gott! Ha en fin midsommar :)

    SvaraRadera
  10. Om man har tur kan man få hushumlor... De bygger i väggen på gamla timmerhus och om kvällarna när de är inne hos sej och stökar så blir det alldeles varmt på timret runtomkring humleboet.

    SvaraRadera
  11. regnnatt ja de små gyllene stunderna ska vi vårda ömt!
    Ha en bra sommar på alla sätt och vis!

    SvaraRadera
  12. Åsa, är det därför jag är så varm på nätterna???

    SvaraRadera