måndag 14 juni 2010

Strömlöst!



Vaknar av min dröm.
Känner mig sorgsen.

Regnet slår mot rutan, men det är inte det som skapar min känsla. Jag gillar regn och rusk. Visserligen i lagom dos men ändock, jag blir inte deppig av regn.

Ligger kvar tills min kaffelängtan övervinner latheten.
Långkalsonger på, bara nio grader är inte mycket att skryta med i juni...
Laddar perkulatorn och gör som vanligt en mjuk och en hård macka.

DÅ GÅR STRÖMMEN!!!
Vart kan man undra? inte finns den då här på Backen.
Inget kaffe är min första tanke, tänk om man haft en järnspis....suck. Få väl bli ett glas mjölk istället för kaffe.
Tänder en brasa i öppna spisen, vilket förbättrar läget.
Datorn fungerar inte heller utan ström så jag plitar ner dagens första rader för hand, trots en ilsken självspricka i högertummen. En smygande huvudvärk anas, det måste bero på koffeinbrist. Eller så kan det vara laddade moln i atmosfären... strömmen kommer och försvinner lite hur som helst. Skriver detta inlägg med en viss stress inom mig... Inser att jag fort har blivit beroende av min dator här i Stugan... Snart vankas dagens promenad och till den behövs ingen ström, bara min egen energi! Tack och lov!

©

12 kommentarer:

  1. Det är troligen ett träd som blåst ner på ledningen någonstan. K blev tvungen ut med motorsågen då det blåst ner en björk vid vårt hygge uppe i backen utmed stora vägen. Någon hade hunnit före och kapat trädet och släpat bort det från vägbanan.
    Jag som ytterst sällan har huvudvärk, känner en liten irritation i skallen i dag, så det är väl lågtrycket man känner av.
    Hoppas att läget förbättras både i ledningen till stugan och knoppen!
    (Har du lagt märke till hur ofta man använder ordet hoppas då man bloggar?)

    SvaraRadera
  2. Man är ganska sårbar utan ström..........

    SvaraRadera
  3. Cici, nä det har jag inte märkt, tidigare, men från och med nu kanske...
    HOPPAS att vi slipper fler strömavbrott!

    SvaraRadera
  4. Ja du Åsa vi och våra välfärdsproblem! Men om man hade haft en järnspis....då jäsingen hade man fått sig kaffe i vanlig ordning!

    SvaraRadera
  5. Åhh, själv blir jag tokig med tanke på att man inte kan få sitt kaffe när man är sugen. Har du ingen cykel du skulle kunna cykla på för att få ström till kaffehurran via en kabel??? :-)

    Harriet

    SvaraRadera
  6. HaGu, tyvärr har jag inte cyklat hit min cykel än och dessutom skulle det bli tämligen lång kabel...
    Men efter två timmar utan ström till perkulatorn så kan du ju gissa hur gott det smakade sedan....

    SvaraRadera
  7. Fy för strömavbrott. Det första vår nya granne sa när vi flyttat hit: Välkomna men ni får vänja er med strömavbrott stup i ett. Men eftersom jag är envisheten själv, så ringde och skrev jag till el-leverantören stup i kvarten, till slut så tröttnade de väl. Nu funkar det nåt så närt. I mitt nästa inlägg skall jag skriva om äventyren runt askglasyren. Vi har en gasolbrännare så vi åtmindstone får kaffe, annars kommer abstinensbesvären, som ett brev på posten.
    Ha det så gott

    SvaraRadera
  8. mammi, jag väntar med spänning på askglasyr resultaten...
    man kanske ska ta hit ett triangia kök...ja varför inte...

    SvaraRadera
  9. Va, menar du att hushållet inte innehar en Trangia och pulverkaffe. Vi hade vårt sommarviste i ett alldeles för ofta strömlöst område. Trangia blev vår tillflykt och räddning. Utan kaffe stannar kroppen.

    SvaraRadera
  10. Så sannt så sannt min kära vän. Triangia köket har vi i vår Camping utrustning och jag har inte haft en tanke på att ta den till Stugan...men om det nu ska bli en åsksommar så ska jag genast förflytta pjäsen!!

    SvaraRadera
  11. Nu har jag läst fatt i din blogg, Veckan som gick försvann i ett nafs. En liten brasa på morgonen är inte att förakta, ser mysigt ut. Rutinerna på morgonen med kaffe (här är det te som gäller) är viktiga. Strömlöshet i stan är inte så vanligt men det händer. Jag har mitt gamla scoutkök kvar. Det gäller bara att oljan finns någonstans.
    Hur gick det med energin, kom du iväg på promenaden.
    Här skiner solen idag men med värmen är det dåligt. Ja, det är bara att gilla läget.
    Vi har en 7-åring hos oss idag. Köttfärssås är beställt och det är väl bara att sätta igång.
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  12. Viola, ja visst kom jag iväg på promenaden. Vi går varje dag en timme (minst) oavsett väder!
    Vi har också fasligt kallt för årstiden, men nog tusan kommer myggen i alla fall.
    ha det fortsatt bra och njut med barnbarnet!

    SvaraRadera