onsdag 16 juni 2010

Skalvet!

Igår kväll hände något ovanligt.
Lugnt låg jag där och läste boken om Hundraåringen som är på rymmen...då det skakade till och dånade. Jag ropade genast till Maken som fortfarande stökade på nere.
- Dra ur antennen...
- Det här är inte åska, det är ett jordskalv, sa han som om det var vardagsmat...
Skalvet pågick bara en kort stund men det skakade rejält i vår lilla stuga.
Jag kunde inte låta bli att tänka på alla stackars människor som verkligen drabbas av en jordbävning, alltså inte bara en liten darrning från Tellus inre, som det här var frågan om, utan en riktig jordbävning.
Fy så gräsligt och så ohjälpligt definitivt!
Idag har det varit stilla på backen, inte en endaste liten darrning.



©

8 kommentarer:

  1. Va otäckt.....hörde att Norra Västerbotten blitt nedring från oroliga Skelleftebor......jag förstår dom.

    SvaraRadera
  2. Jag fattar inte var jag höll på med då det hände för jag märkte inget. Troligen höll jag på med inlägget på bloggen, men ändå. Vilken tid var det?

    Däremot hörde jag ett skalv får 8-10 år sen. Det var ganska långvarigt och jag undrade om det var en långtradare, ett flygplan eller vad, ljudet stämde inte med någondera och då förstod jag. Det knakade till i stugan det var allt.

    SvaraRadera
  3. Åsa, ja det var lite otäckt. Tur att det inte varade så länge.

    SvaraRadera
  4. Cici, det var väl vid 22-tiden...
    Jag trodde som skrivet att det var en dunder-åsk-smäll!!!!

    SvaraRadera
  5. Märklig känsla det där med skalven. Vi var i Thailand under julen när Tsunamin gick. Jag minns att jag låg i sängen säkert 5-10 minuter innan jag fattade vad som pågick. Först efteråt blev jag skärrad. Tänkte på hur liten jag var och hur mäktig naturen

    SvaraRadera
  6. mats i träsket17 juni 2010 kl. 06:42

    De flesta på Monkans jobb hade samma tanke, de sprang ut i pannrummet och kollade om pannan åkt i luften!!!

    SvaraRadera
  7. Ingabritt...var du där ...? då..?
    Men guu så hemskt!

    SvaraRadera
  8. mats i träsket, eftersom vi inte har någon panna här så fanns bara två alternativ: åskan eller maken...och eftersom han inte är någon Bullergubbe precis, så valde jag att tro på åakan...å även det var ju galet!

    SvaraRadera