måndag 19 april 2010

Mina Pelargoniapinnar




För första gången ser det ut som om jag lyckats övervintra mina Pelargoner! Visst har jag försökt förr men det har aldrig blivit nya livskraftiga blommor. Men nu.... För en månad sedan var jag verkligen skeptisk. Skulle dessa torra bedrövliga pinnar åter spira av liv? Eftersom jag vill ha massor med blommande Pelargoner på altanen i stugan så blir det ganska dyrt att köpa nytt varje år. Dessutom är det mycket roligare att se hur livet återvänder till några torra pinnar. Bara två av sju dog så det är väl inte så pjåkigt för en som saknar gröna fingrar. Dessutom har jag tagit några skott som också vill leva. Harmelit känns det att klippa bort knopparna som dyker upp så här i början, men så säger expertisen. Knopparna tar så mycket energi från dom nya plantorna så man SKA ta bort dom. Det lär väl komma nya....



Pinnarna den 11 mars och avklippta knoppar!!!

©

13 kommentarer:

  1. Ja, du ser :) Det finns inte som är härligare att se i fönstret än övervintrade pelargoner som vaknat till liv! :)

    SvaraRadera
  2. Håller med dej! Känner mig ganska stolt ska jag säga. Tack för dina trösteord angående mina "pinnar"....

    SvaraRadera
  3. Inger! det finns väl inget som du inte lyckas med - jag skulle gärna önska mej att jag kunde vara som du - men ta del av ditt liv och allt trevligt som du tar dej för - den möjligheten har jag ju iaf...

    SvaraRadera
  4. Klipper ALDRIG ner mina pelargonier...ska visa min Mårbacka när den blommar

    SvaraRadera
  5. Det där kommer att bli fin-fint till sommaren!

    SvaraRadera
  6. MJ,Om du visste så många misslyckanden jag har!

    SvaraRadera
  7. ÅÖ, guuu vad du är tuff...och olydig! Man SKA klippa, har det sagts mig.
    Ser fram din Mårbacka....

    SvaraRadera
  8. Cici, jajamen, det tror jag också.
    Bara stugan tinar fram....

    SvaraRadera
  9. Inger, Åsa säger att hon inte klipper sina pelargonior, jag tror hon bryter av grenarna.

    SvaraRadera
  10. Jag lyckas alltid med mina pelargoner, jämn grönska året runt,.eh,de är av plast, man måste tänka på miljön och spara vatten:) Ha det på alla sätt o vis utom de dåliga.

    SvaraRadera
  11. Ingabritt, ...dom kanske självstympar sig ??+ Det har man ju hört talas om att träd kan!

    SvaraRadera
  12. BL, Va är plast bra för miljön....?
    Må vähl du också!!

    SvaraRadera