söndag 25 april 2010

Tryckfrihet...???



Kan inte låta bli att förfasa mig över att Anders Jakobsson (en av författarna till Sune böckerna) har fått sin blogg nedsläckt!!!
Läs gärna mer om detta på Zwammel-bloggen, och länka vidare.

Sverige var först i världen med att anta en Tryckfrihetslag, så tidigt som 1766.
Den "Skrivande Världen" är enormt mycket större idag, tack vare en ständigt växande människohop och tillgången till internet gör att orden kan bli lästa av allt mer människor, med olika etniska skillnader.
Nu undrar jag bara: Vem ska dra gränserna?
Vad får skrivas?
Min åsikt är att Anders Jakobsson genast ska få sin blogg och dess innehåll tillbaka i ursprungligt skick!
...Om man nu törs skriva så...???


Bilden hämtad från Google.

©

12 kommentarer:

  1. Det är en skandal att man kan få bloggen raderad på så lösa grunder.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Imse, jag blir mer än upprörd över detta. Vart är vi på väg egentligen?
    Skandal är det!!!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att AJ borde fundera över uttrycket "tänk efter före", även då när det gäller yttrandefrihet,.nu har han blivit en martyr och hjälte hos SD:re,.undrar vad Anders tycker om det. Ha det fint.

    SvaraRadera
  4. BL, visst kan det ge helt fel signaler, men likväl så ska det inte tullas på Tryckfrihetsförordningen!
    Att vi har olika åsikter är en helt annan sak.
    Ha det bra du också.

    SvaraRadera
  5. Det händer märkliga saker i tryckfrihetens förlovade land...
    Undrar varför inte PP reagerar (eller det kanske de gör fast jag inte märkt något)

    SvaraRadera
  6. Gubben, det kanske kommer! Jag befarar att det sista inte är ventilerat än.

    SvaraRadera
  7. Jag har inte hängt med riktigt i den här debatten, måste kolla vad som egentligen gäller innan jag yttrar mig. Hur jag nu ska få reda på det..

    SvaraRadera
  8. Cici. du kan gå till Imses /Zwammel-blogg till att börja med.
    Läsa där om samma ämne och även länka vidare...

    SvaraRadera
  9. Oj, det här är svåra saker. Ibland balanserar ironin på sköra trådar och vi tolkar så olika, det är inte hur man har det utan hur man tar det. Sedan kan jag ju tycka att vissa saker och vissa människor är uppenbarligen helt OK att ironisera över medan annat är tabu och heligt. Men att släcka ned en blogg.....det känns som kalla vindar sveper in. Tycker inte om kyla!

    SvaraRadera
  10. Håller med dig Ingabritt.
    Svåra saker är det.
    Man behöver inte alltid hålla med om innehållet, men friheten ska vi vara rädda om.

    SvaraRadera
  11. Vad jag inte riktigt har förstått är om det var hans blogg eller om han var någon slags gästskrivare på Alltom barns hemsida.
    Och det är ju inte någon myndighet som stängt hans blogg utan den som ansvarar för den hemsidan. Eller..?

    SvaraRadera
  12. Han var gästbloggare, och det var dom ansvariga för den som släckte ner.
    Jag menar att dom måste ju ha haft någon sorts dialog och borde ha kunnat lösa det på ett bättre sätt. Att bara radera allt som skrivits tycker jag är fel.
    Man kan aldrig tillmötesgå allas åsikter, men är det inte det som är spännande? Att vi får uttrycka våra egna åsikter i tal och skrift. Jag tycker att allt ska vara tillåtet om det inte manar till skada för annan person.

    SvaraRadera