torsdag 19 november 2009

En tanke bara!

Även i natt har jag "tänkt" en bra text och självklart utan att skriva ner den.
Just innan jag förmådde min kropp att slänga benskalkarna över sängkanten kom jag på en lysande ide....
Alltså, det har ristats runor, präntats på pergament, skrivits med gåspennor, tryckts på papper, skrivits digitala böcker, lästs in som talböcker och det senaste är läsplattan..... Men jag har gått ännu ett steg.
Jag tänker mina böcker!
Inte alls dumt, man kan tänka och ändra och det kommer ständigt nya otänkta texter. Och inte behöver man skämmas över något. Inte stå till svars för en otillbörlig tanke.
Enda problemet är att man aldrig kan diskutera sin tankebok med någon annan.
Men jäkligt bekvämt!
Tänk själv.....

9 kommentarer:

  1. Men Inger, inte behöver du slänga med dina ben. Ha ett block eller en skrivbok på sängbordet, släng en sjal över lampan och skriv där du sitter eller ligger. Det funkar bra för mig i alla fall. Inte för att jag skriver någon roman eller så, utan i regel är det planering inför kommande dagar som börjar mala i huvudet på natten. Sen somnar man så sött.

    SvaraRadera
  2. ja men det är ju det som inte funkar ....jag skriver inte i sängen! Nä jag måste sitta upprätt med all min oreda i min närhet.
    Så du tror inte på en tankebok? jag menar som så att det kanske räcker med att jag tänker den eftersom det kanske inte är någon som kommer att läsa den i alla fall.....

    SvaraRadera
  3. Tankebok? Jo,jag tror stenhårt på den grejen. Kan vi bara övertyga förläggarna om fördelen med sådana också så...

    SvaraRadera
  4. Hmm, eftersom jag själv inte äger ens en talbok och inte så mycket som sett en läsplatta, är jag nog inte den som ska yttra sig i frågan tankeböcker. Låter utrymmesbesparande i och för sig, vilket är en fördel då man bor i en liten stuga. Men det gäller väl att vara på samma våglängd som författaren.

    SvaraRadera
  5. Tänk om jag skulle försöka tänka över nåt till er!!!
    Jäklar vad ni skulle bli förvånade. ( ..Å jag också!)
    Skämt åsido så älskar jag vanliga pappersböcker bäst. Har varit in till Staan idag och bara att vandra mellan bokhyllorna gör mig glad....
    Lev Läs & skriv mina vänner!

    SvaraRadera
  6. Tänk om man hade kunnat koppla upp hjärnan direkt till sin dator när man tänkte. Elektroder på huvudet och så direkt in i datorn via en USB-port.
    Så behändigt! Och man hade inte behövt undra vad i hela friden det står på pappret.

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk tanke Ninna, sedan hunde man bara skicka vidare ut i cyberrymden....Många tankar blir det!

    SvaraRadera
  8. Har du så många bra uppslag på natten borde du skaffa en diktafon som läkare har. " han kom in genom dörren punkt så hade de tagigt sitt beslut nytt stycke. Tänk skriva ner från en sån så konstigt det skulle kännas, får man in rätta känslan tro? Men uppslagen sparas då säkert, men är det lika bra i helt vaket tillstånd, så många frågor detta väckte ha ha. /mats

    SvaraRadera
  9. Antagligen så är det inte lika bra i dagsljus, vissa tankar lämpar sig nog bäst med rullgardinen nerdragen....
    Fast en diktafon skulle kanske funka, jag brukar ju prata i sömnen hur som helst....En tanke som tål att tänka på!

    SvaraRadera