måndag 2 november 2009

Lyckan!


Ett odefinierat begrepp eftersom vi alla bär en egen tolkning av lycka. Den som är sjuk vill bli frisk och den som är hungrig vill ha mat, det är ju enkelt att förstå. När man kommer till en miljonär som strävar efter mer pengar så fattar jag inte längre..... Har en bok i min ägo ( tack vare en snäll vän som köpt den på Tradera åt mig...) som heter Lycka, en handbok i konsten att leva. Skriven av Dalai Lama och Howard C.Cutler. En mycket läs/tänkvärd bok som jag verkligen kan rekommendera. Inte för att man blir lycklig bara för att man läst den, men man får sig en och annan tankeställare. Ett kapitel heter : Hur vi återerövrar vårt medfödda tillstånd av lycka. Tänk om det kunde verkställas!!!! Eller tänk om vi kunde anstränga oss lite mer att ta till vara på lyckligheten som vi faktiskt har.

Jag har dock en del andra böcker på mitt nattduksbord för närvarande och titlarna på de böckerna har inte speciellt lyckliga titlar. Vad sägs om Mörkrets hjärta( som jag ej läst ännu). Kärlekens raseri ( som jag läser nu) och Brustna hjärtas cafe ( som jag läst) Liseys berättelse ( som jag också läst och bara ligger kvar...) Men en del av min lycka är att ha tillgång till böcker ......

4 kommentarer:

  1. Problemet är väl att lycka inte är ett permanent tillstånd, utan ljuspunkter i den jämngrå vardagen. Försöker man göra lycka till vardag kan det sluta illa, för hur ska man då locka fram dom där ljusglimtarna.
    Böcker är som lösgodis. Att få gå och plocka ut det gottesta, det man längtar efter just den stunden.

    SvaraRadera
  2. Så är det nog, livet måste innehålla både glädje och sorg, lycka och olycka för att kallas liv!
    Jag som inte äter godis...och framförallt inte lösviktsgodis, men liknelsen är bra!!!!

    SvaraRadera
  3. Det finns väl inget underbarare än att botanisera på biblioteket eller på ett bokloppis, och sedan komma hem och sätta sig i soffan med fynden.

    SvaraRadera
  4. Jag var in en sväng på Nordbok (antikvariat) och fyndade en bok idag, såg ut som om den tidigare ägaren inte läst den. Men det ska då jag....

    SvaraRadera