fredag 20 november 2009

Spökskriverier


Fortsätter mina tankegångar vad skrivandet beträffar.
Var som sagt på Stadsbiblioteket igår och som vanligt satte jag mig en stund för att läsa diverse tidskrifter. Dom där blanka som kostar en slant. I VI-Läser finns det mycket "matnyttigt" för en skrivare.
I detta nummer var det bland annat ett reportage om Helena Sigander som är spökskrivare. Det kan låta märkligt men verkar inte vara alltför ovanligt.
Men jag vet inte om det skulle kännas som om det var MIN bok om jag bara sagt vad boken ska innehålla och så har ett "spöke" skrivit ner alla ord....?
Vad tycker ni? Inger och Lasse Sandberg är i alla fall spökskrivare på riktigt!

22 kommentarer:

  1. Det är klart att det kan ju finnas personer som har något verkligen viktigt att berätta om, men är helt utan skrivtalang eller där det är angeläget att boken kommer ut inom kort. Kändisar, politiker eller någon levt ett annorlunda liv. Då är det väl förståeligt att en spökskrivare hjälper till. Men måste det inte framgå då att det är två personer som jobbar ihop?

    SvaraRadera
  2. Förresten, vad står ordet cool för? Tänker på dom där rutorna under din blogg.

    SvaraRadera
  3. Det du säger är visserligen en sanning men om jag uppfattade reportaget rätt så var det inte självklart att det framgick att Sigander skrivit böckerna. ch vissa böcker skrev hon mer i än andra förståss.
    Angående texterna under bloggen så funderar jag på att plocka bort dom av just den anledningen...varför står det cool när det står på svenska under dom andra rutorna? Det borde väl stå dåligt eller nåt liknande....

    SvaraRadera
  4. Bättre att skriva en kommentar med egna ord. Det blir så mycket personligare.

    SvaraRadera
  5. Spännande blogg. Har en dotter som älskar att skriva.

    SvaraRadera
  6. Men denna djävla bajsblogg!!! Har alltid problem att skicka iväg inlägg i den - BYT!

    SvaraRadera
  7. A-M, det är kanske hos dig problemet ligger för jag har aldrig haft något problem med att skicka inlägg till dom som har denna blogg. En liten fundering; du kanske skulle gå en skrivkurs så att du hittar trevligare ord för din ilska.

    SvaraRadera
  8. Ooops... här hettar det visst till. Jag drar mig diskret tillbaka så länge.

    SvaraRadera
  9. Ha, ha....
    Cici ta det bara lungt. A-m är lite het men en snäll person...
    A-m dina komentarer gick fram så ta det piano...
    MVgubben..int blir du väl rädd för så lite.
    heta kvinnor kan du väl hantera....du är ju Norrbottning!

    SvaraRadera
  10. Ingen fara, motvallsgubben är en råbarkad sälle som förstår att uppskatta en rejäl catfight. Men jag har en gryta på spisen ...

    SvaraRadera
  11. å Vad är det för gott i den grytan då????
    Vi har just slängt in jättegoda hemlagade Älgfärsköttbullar ( ett nytt recept) i gaphålet....

    SvaraRadera
  12. Diskvatten, just nu, men för en stund sedan var det köttsoppa. Gjorde en rejäl laddning när jag ändå höll på. Så nu blir det till att frysa in.

    SvaraRadera
  13. Köttsoppa på älg eller renkött?
    Att-hitta-i-frysen-mat är toppen!

    SvaraRadera
  14. Oj, jag är snäll, lovar...

    SvaraRadera
  15. A-M jag vet....och riktigt rolig också...
    Du uppmuntrar väl Dotra att skriva!

    SvaraRadera
  16. Var jag än drar fram så drar jag stormar efter mig.
    Ber om ursäkt till Cici och Motvallsgubbe som tog illa vid sig *sry"

    SvaraRadera
  17. A-M, det blev egentligen en riktigt rolig ordväxling. Jag har inte tagit illa vid mig, särskilt inte som jag förstår att Inger och du är bekanta. Tänk att små krumelurer som bokstäver kan betyda så mycket. Studsade verkligen till då jag öppnade tidningen i morse och såg Ingers namn stå i en dödsannons. Trots att jag nyss haft kontakt med henne. Då jag visade annonsen för min man svor han: Vad i helvete!, innan han såg datum mm mm. Det känns säkert konstigt att se sitt namn på en sån sida, eller hur reagerade du Inger?

    SvaraRadera
  18. Cici, möten ger intryck!
    Jasså är jag död???? fast jag känner mig riktigt bra idag.
    Har inte pappers Norran, vi läser på nätet, så jag har inte sett annonsen.
    Men jag tror att det skulle kännas konstigt att se sitt namn bland döingarna... Hade inte en aning om att det fanns en till som hette som jag.

    SvaraRadera
  19. *asg*, du är rolig du Inger.

    SvaraRadera
  20. Och roligare ska det bli att spökskriva från andra sidan....

    SvaraRadera