tisdag 24 november 2009

Gråa hår...


I min skrivar vrå råder det frustration, ja rent av ilska!
Varför i hela friden ska det inte gå att kopiera ett dokument och få det publicerat.
jag har konverterat dokumentet, jag har provat registrera mig på microsofts blogg för att få mina textdokument publicerade men icket att det funkar.....
Inte för att det är livsviktiga texter som MÅSTE delges till er men jag vill kunna!
Hur gör ni?
Dessutom undrar jag varför det inte finns en symbol för infoga text på ett liknande sätt som det finns för att infoga bild på den här bloggen??? på min andra blogg ( northlongswamp) så finns ju det och det funkar klockrent!
Nu har den här bloggdomänen en del andra fördelar men just det här gör mig mera grå i skallen för varje dag som går.

10 kommentarer:

  1. Det är nog så att bloggkonstruktörerna inte har tänkt sig att man ska publicera några längre texter eftersom det i dessa snuttifieringens tidevarv säkert är många som har svårt att läsa sånt som är typ längre än den här kommentaren.

    SvaraRadera
  2. Jag litar på att du löser problemet så småningom om annars så lär jag ju märka det på din hårfärg då =)

    SvaraRadera
  3. Menar du att du har en text på ett worddokument som du vill ha som blogginlägg?

    Ta i så fall ditt dokument, markera all text (t.ex genom att trycka på "ctrl" och "a" - inga citattecken förstås)

    Sedan högerklickar du med musen (medan du håller den över det markerade området) och på rutan du då får upp hittar du "kopiera". Vänsterklicka på det.

    Sedan tar du fram din bloggs inläggsskrivruta. Se till att markören är i rutan. Högerklicka och tryck på "klistra in".

    Det borde funka!

    Inte ska du behöva bli vithårig på kuppen, inte!

    SvaraRadera
  4. Ninna, har du verkligen testat det där. För mig funkar det inte.

    SvaraRadera
  5. Nääää inte för mig heller...som sagt det känns som om jag provat ALLT.... kan det vara någon iställning på bloggen som inte accepterar nåt som heter META i HTML-koden...???
    Ja vithårig lär jag väl bli hur som helst....

    SvaraRadera
  6. Ja det är så jag alltid gör om jag skriver texten i ett worddokument.

    Kan ni det där hur man markerar text?
    Kan ni det där med höger- och vänsterklicka?

    I så fall. Än en gång.

    1. Markera den text ni ska ha in på bloggen.

    2. Håll pekaren över den markerade texten och högerklicka. (Långfingret till HÖGER om mitten)

    3. Då dyker det upp en ruta. I den rutan står det bl.a. "kopiera".

    4. För pekaren till "kopiera" och vänsterklicka = tryck på musen med pekfingret till VÄNSTER om mitten.

    5. Ta fram rutan där ni skriver blogginlägg och se till så att markören blinkar i rutan.

    6. Högerklicka. Då kommer en ruta fram igen.

    7. I rutan står "klistra in". Vänsterklicka!

    Voila! Texten från Word SKA nu finnas i inläggsområdet. Ev får man justera var det ska vara nya stycken mm.

    SvaraRadera
  7. Inger! Apropå Meta så JA!

    Det är för att wordtexten är formatterad på ett sätt som inte blogger formaterar.

    När du får upp det där meddelandet så ser du också att någon del av texten är markerad. Med gult tror jag att det är. Tryck bara på delete och fortsätt. Så länge det är "fel" så kommer det upp att det inte går men fortsätt att deleta tills texten går att publicera.

    Själva orden kommer att finnas kvar. Det som deletas kan vara typsnitt, indrag, ev fetstil, styckeindelningar och liknande.

    SvaraRadera
  8. Av HTML - texten alltså. Det är den som markeras i gult.
    Om det nu var gult.

    SvaraRadera
  9. Ninna min ros!!!!!
    Jag har visserligen gjort rätt förr men inte klickat bort den där felrutan som kommit upp i den gulmarkerade rutan= Din html-kod kan inte accepteras... nu markerade jag den lilla rutan och tryckte på publicera än en gång.... Halleluja!
    TACK, TACK....

    SvaraRadera