fredag 6 november 2009

Vem vet hur det slutar?


Egentligen var det aldrig meningen att allt detta skulle hända. Men nu är det en gång så att jag har för vana att handla först och tänka sedan, ja ibland tänker jag inte alls. Om jag tar det från början.... Jag skulle bara till närmaste samhälle för att handla och tanka bilen och medan jag står där i bensinångorna så dyker an absurd tanke upp i min skalle. Om man skulle köra tills bensinen tog slut och se vart man hamnade....! Leende satte jag mig bakom ratten och körde mot min by, men hur det nu var så valde jag en annan väg. En väg som jag inte visste vart den ledde. En skogsväg som sedan anslöt sig till en större och så vidare och så vidare..... Blodet rann lite snabbare i mina ådror och helt klart hade jag en snabbare puls. Mina tankar for flyktigt fram och tillbaka mellan dårskap och förnuft. Jag är ju galen,vem ska nu laga middag? Och hänga tvätten som med all sannolikhet är klar vid det här laget. Vid tanken på mat så gav sig magen till känna. Vägen som jag körde på var smal men utan trafik. Inte en enda bil hade jag mött. Jag stannade mitt på vägen och letade fram bröd och korvbiten som jag köpt, halsade mjölk direkt ur tetran. Såg mig omkring i skogslandskapet och undrade var i hela friden jag var. Klockan visade att jag kört i två timmar, snart skulle Birger vara hemma, tänkte jag. Packade ihop och satte mig bakom ratten för att fortsätta min resa.....

2 kommentarer:

  1. Spännande! Först såg jag framför mig att du stod och tankade bilen i Storkågeträsk, och att du beskrev en verklig händelse. Det var först då Birger dök upp som jag förstod att det var början på en novell(?).
    Själv har jag haft en uppe-natt pga influensa. Om det är det svinaktiga sorten är svårt att säga. men i så fall är det en lindrig variant. Kalle började, jag fortsatte och stackars Åsa som flugit till Stockholm för att gå på 30-årskalas ligger i en folktom lägenhet, hes, med värkande leder och utan mat.
    Under vaknatten avslutade jag en bok av Sandra Brown (som jag inte är bekant med) "Skandalen", och den var verkligen motsatsen till Nadine Gordimers bok, som jag läste innan. Här behövde man inte tänka, bara läsa på. En spännande intrig, men jag kunde tidigt säga hur den skulle sluta. Med jämna mellanrum kom en saftig sexscen, i den i övrigt lite pryda texten, uttryck upprepas, och alltihop fick mig att tänka på en billig tv-film. Det händer ganska ofta ,föv övrigt, att det känns som om boken man läser egentligen är tänkt att filmas.
    Det ska bli spännande att se hur det går för din figur, som står där i skogen och halsar mjölk (i USA hade det varit whisky).
    Cici

    SvaraRadera
  2. Ja hur ska det arta sig för den impulsiva människan?
    Du kan väl hjälpa mig om jag kör fast?
    Har gått en promenad upp till gruvan och grunnat lite. Ska hon bara köra runt i närområdet och slutligen stanna på sin egen gård igen med tom tank, eller ska hon hamna långt-bårti-skogen?
    Kommer Birger att sakna henne eller bara middagen???
    jag tror jag grunnar lite till.
    Krya på er alla....

    SvaraRadera