lördag 2 januari 2010

Energi smart!

Att vara energi smart ligger i tiden. Det är ett av de nya och positiva som hänt under 00-talet.
Själv tog jag itu med vår energi förbrukning 2002 då jag började läsa av elmätaren en gång i månaden.
Jag skrev upp varje månads förbrukning och automatiskt gav det oss en medvetenhet att inte slösa energi i onödan. Många bäckar små har sänkt vår förbrukning från 11033 kw-timmar till 7269 för 2009. Som lägst var vi nere i 6213 men det var innan vi började använda datorerna så mycket som vi nu gör. Datorer tar både energi och tid. Här har jag dock svårt att välja bort....
Vissa yttre betingelser som väder och vind påverkar också, samt att vi är en person mer i hushållet. Att sänka sin energi förbrukning har på inget sätt varit svårt ej heller har vi ett sämre liv. Det handlar bara om att tänka sig för.
Jag uppmanar alla att vara medveten om sin energi situation, många bäckar små......

12 kommentarer:

  1. I det här huset läses elmätaren av varje söndag. Dock inte av mig. Vad jag är lite slösaktig med den här årstiden är lyset. Jag avskyr att gå i en slags ständig mysbelysning, och sen tror jag att vi som bor i den mörka nord behöver ljus för att inte deppa ihop totalt. Att man släcker i rum man inte vistas i för tillfället är en annan sak.

    SvaraRadera
  2. Här försöker vi också släcka där vi inte är men just under denna mörka tid så fuskas det en del. Men det är bra med energi snåla lampor. Vi har en energi bov kvar i form av frysen som följde med huset ( 1979) den borde bytas ut.... Men jag är noga med att avfrosta....

    SvaraRadera
  3. Jag jagar också energitjuvar sedan många år. Det är faktiskt både kul och ekonomiskt :-)

    Kram på er!

    SvaraRadera
  4. Skämt å sido men här sparar vi jättemycket. Har varit strömlös sedan i går morse....Nä vi borde skärpa oss i vår familj. Datorerna är svåra att välja bort.

    SvaraRadera
  5. Det borde inte vara alltför svårt att skära ner, Svenskar är nämligen bäst/värst i världen att slösa med energi,.kan hända att el är för billigt? Funderade just idag hur mycket man skulle kunna spara bara på en sån´t liten grej, att släcka alla de onödiga lampor som lyser på varenda fönster, helt i onödan. Sverige vill ju alltid visa hur duktig man är, miljövänlig osv, det är därför man köper nerskitande energiproduktion utanför Sverige, och dumpar farligt avfall på u länder,.dubbelmoral är ordet,.eller varför inte,:Bara jag har så skiter jag i alla andra. Ha det och spara vidare.

    SvaraRadera
  6. HaGu ja det må jag säga är ett drastiskt sätt att spara!!!
    datorer KAN man ju nästan inte vara utan i dessa tider....
    Hoppas du snart blir "strömförande" igen....

    SvaraRadera
  7. BL, jag håller verkligen med dej, jag måste tillstå att jag reagerar negativt på all onödig utebelysning exempelvis.... Att ha en/ett par lampa tänd på huset är väl okey men att klä in hela kåken som vissa gör... Nä det är inget för mig.
    Snart kommer det naturliga lyset... det ska bli skönt!

    SvaraRadera
  8. BL, Norrmän är mycket bättre på att slösa med el. Jag vet, för jag har bott i Norge i sju år och det var ständigt på tapeten.

    Därmed inte sagt att vi ska låta bli att spara...

    Och som du säger, Inger, så är det skillnad på att lysa upp tillvaron lite och på att frossa i belysningar.

    Kram på er!

    SvaraRadera
  9. Norrmännen ( i alla fall i de som bor längst upp...) har förmodlingen ett mycket stort behov av konstgjort ljus.
    Men vi ska spara så det så...inte slösa!

    SvaraRadera
  10. Jag häller med dig att vi kan spara mycket el om vi bara tänker oss för men en adventstjärna och en elljusstake måste jag ha. Jag har läst om hur mycket våra datorer "drar", återkommer till det i min blogg någon gång.
    Kul med dialekter, men det var svärt att läsa.
    Jag är född i Skåne och när jag flyttade till Västerås för herrans år seden, var det ingen som förstod vad jag sa.
    Kul att hälsa på dig.
    På återseende.
    Viola

    SvaraRadera
  11. P.S.
    Det är inte skånska jag skriver, utan jag skyller på att timmen är sen och jag ser dåligt.

    SvaraRadera
  12. Viola, kul att du tittar in. Känner igen din blogg fast jag vet inte hur och genom vem....Ska titta in hos dej senare!
    Västerås är en trevlig stad där jag har känningar....

    SvaraRadera