söndag 3 januari 2010

Snö&Sot


Idag var det åter dags att dra skorstenen. det blev extra arbetssamt eftersom allt det vita lagt sig på hög på hög höjd. Först fick maken skotta fram till skorstenen innan viskan kunde rensa pipan. Min pappa var sotare och vi har ärvt hans sotargrejer. Kommer ihåg en text som jag skrev till en skrivarsida. Uppgiften var att endast använda hundra ord men ändå få fram budskapet. Nu får ni den. Läs och begrunda, sammanfattningen om min far: Den glade sotaren!

Den glade Sotaren

Hela livet var en lek för denne vuxne man. Svart utanpå men ett ljust och glatt humör.

Minns med glädje alla fettisdagar som han drog kvarterets ungar efter sotarbilen på en stor unitbit. Livsfarligt, javisst, men jättekul!

Alla roliga ramsor och trolleritrix som han roade oss med.

Söndagarnas pytt i panna till lunch. Med mors förkläde om magen.

Hans goda humör som räddade oss när inte pengarna räckte. Fattiga som kyrkråttor under vissa perioder, men även en fattig sate måste ha roligt!

Tyvärr blev hans sista tio år fyllda av sorg då hans älskade dog, alltför tidigt.




29 kommentarer:

  1. Jag har nyss haft besök av vår sotare. Jag frågade om det var många brudpar som ville plåtas med honom. Det var det inte, men han berättade att det var många som ville röra vid de "magiska" guldknappar på uniformen ;-)

    Nästa gång han kommer ska jag fråga om jag får fotografera honom, i all sotighet och charm :-)

    Kramar från mig

    SvaraRadera
  2. Flott skrivet, förresten... glömde att nämna det :-)

    SvaraRadera
  3. Då kan du också säga att han inte ska Kreppa och fråga om han vill ha Lanken.....
    baskern dom bär kallar Kurpa...ja det är ett härligt språk bland Knåparmojarna!
    Tack för snällorden Pennelina, du är givmild med dom!

    SvaraRadera
  4. ja din fader var alltså - vad jag kan förstå - ej någon akademiker - ej heller någon tjänsteman av ngt slag - utan en ärbar yrkesman - arbetare - ja även en sotare kan väl kallas arbetare - min pappa var tändsticksarbetare - man känner hela tiden att man just är en dotter till en arbetare - min far gick inte många år i skola - väl knappt varannandag - fick han gå en lång promenad genom skogen - för att komma till en skola - koppetorp - ulrika - kisa - i östergötland - hans far dog när han var 2 år tror jag det var - och hans mor när han var 6 år tror jag det var - min far var född år 1897...

    SvaraRadera
  5. Min barndom som arbetarunge har präglat mig starkt vi levde enkelt men kärleksfullt.
    Min far var född 1920 och dog 1990.

    SvaraRadera
  6. Du är Sveriges svar på Dolly Parton, alltså :-) Inte illa :-D

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej hej! Hittade till din blogg jag också, Lisa numera ögren:)

    SvaraRadera
  8. Vilken fin beskrivning. Kan nästan se scener framför mig.

    SvaraRadera
  9. Pennelina nu är du ju helgalen....Dolly Parton???? jag har varken dom innre eller yttre kvalifikationerna!!!!!

    SvaraRadera
  10. Välkommen Lisa, jättekul att få besök av dej.
    Har just vinkat av Kågeborna. Erik jätteförkyld. Anton ont i magen. Kerstin ville inte hem....Anna suckade bara!

    SvaraRadera
  11. Tack Imse. det är ganska svårt att skriva "en hundring" och få något innehåll...

    SvaraRadera
  12. "Min barndom som arbetarunge har präglat mig starkt vi levde enkelt men kärleksfullt." det är som hämtat ur en av hennes texter :-)

    Kramisar!

    SvaraRadera
  13. jaha du menar sååå! jag var rädd att du tänkte på Röst&Bröst!!!!!

    SvaraRadera
  14. Det är klart att på håll finns vissa drag av Dolly P. Hur långt håll vill jag/kan jag inte precisera.

    SvaraRadera
  15. Vart tog min kommentar vägen?!
    I alla fall så skrev jag: Om jag vore religiös skulle jag tro att din far log förnöjt i sin himmel om han läste den där "hundringen".

    SvaraRadera
  16. Mats har du blivit blind...?????

    SvaraRadera
  17. Cici, min pappa var en glad skit... tills sorgen grep honom. Men jag antar att han skulle ha lett igenkännande.

    SvaraRadera
  18. Jag hade en jättegullig sotare hemma för ett tag sen. En ung kille som verkligen gick in för den "gamla" sotarstilen.

    kram Harriet

    SvaraRadera
  19. Vår sotare är inte gullig! Punkt.

    SvaraRadera
  20. Att vara en bra sotare förpliktar, det är ett gammalt skrå!
    Min pappa var Skorstensfejarmästare på papperet men kallades Sotar`n av alla!
    Jag hette sotar-inger....

    SvaraRadera
  21. Därför sotar vi själva. Bara en gång per år anlitar vi "den där andra"....

    SvaraRadera
  22. En sotare, inget namn nämnt, som kom till oss en gång, frågade efter vår schäfer. (Vi var för tillfället utan hund.) Jag misstänkte att han var hundrädd, men frågade om han hade någon hund. Nej, svarade han, men jag har en fru. Där försvann all min respekt för den personen. Men det har ju egentligen inget med sotaryrket att göra.

    SvaraRadera
  23. Inger, är du släkt me´n Erland?
    Segerstedt, alltså. Skrivargubben.

    SvaraRadera
  24. Absolut inte, i alla fall kan en sådan nedvärdering aldrig förknippas men min sotar-pappa som högaktade kvinnor. Speciellt min kära mor som var hans allt.
    "jag-vet-vem-du-menar-sotaren" ska vi inte öda någon energi på!

    SvaraRadera
  25. apropå släktskap - ingrid segerstedt-wiberg är ju en känd äldre dam boendes i göteborg - hennes far var den legendariske torgny segerstedt - jag vet inte om namnet på ngt sätt kommer sig av släktskap - kanske genom din man - om du hette ngt annat innan du gifte dig?...

    SvaraRadera
  26. MVG, Maken är tremänning med Erland. Kallar han sig Skrivargubben??? Han är ju en mycket duktig fotograf.

    SvaraRadera
  27. Marianne, det finns två grenar av Segerstedts och jag tror att Torgny och Ingrid Segerstedt-Wiberg tillhör den andra kvisten....
    Jag hette Granström som ogift.

    SvaraRadera
  28. tack inger - då har jag fått det klarlagt - det går ju an när man kan få svar på sina frågor...

    SvaraRadera
  29. YoBit lets you to claim FREE COINS from over 100 different crypto-currencies, you complete a captcha once and claim as much as coins you need from the available offers.

    After you make about 20-30 claims, you complete the captcha and continue claiming.

    You can click claim as many times as 30 times per one captcha.

    The coins will stored in your account, and you can exchange them to Bitcoins or USD.

    SvaraRadera