tisdag 12 januari 2010

Nio år


Nu är det nio år sedan jag började knappa på mitt första manus. Det blev ca trehundra A-4 ark som nu sitter i en pärm. Jag skrev bara ner allt som dök upp i skallen utan någon vidare tanke på var historien skulle landa. Berättelsen handlar om en kvinna som förlorat sin familj i en bilolycka och flyttar med sin sorg till norra Skottland. ( Jag har en egen längtan till Skottland) Jag hade läkarorder att ta det lugnt efter en operation så att sitta och knappa fram ord på datorn ansåg jag som ett lätt arbete!!! Men hur lätt är det att skriva bra? Fråga vilken författare som helst, men jag tror inte att det finns någon som tycker det är lätt hela tiden. Nu är jag ju inte någon författare men en skrivare vill jag nog kalla mig. Jag skickade min text till en skrivarvän från Skrivarsidan som läste mitt utkast. Lustigt nog under sin vistelse hos en dotter som för tillfället bodde i Glasgow... Man kan säga att hans utlåtande blev: En ros i en rishög! Han tipsade mig om att förlägga min berättelse till mina egna trakter så att det skulle bli lättare att vara trovärdig. Sagt och gjort. Nu är min historia förlagd till ett boställe i mina trakter. Handlingen är också annorlunda, men inte är det lätt för det. Nu vänat jag på ett nytt ingrepp ( litet och enkelt) som kommer att kräva stillhet igen. Frågan är: Ska jag börja på ännu en story? Det känns som om jag bara harvar på i gamla hjulspår. Skriver om och om igen!

20 kommentarer:

  1. Ska du göra en makeover light? Ska själv på ögon på fredag fm, för att se om jag kommer att se sämre ut så småningom. Svaret vet vi ju redan, ha ha.

    SvaraRadera
  2. Hej Snygg-Mats, kanske du vet att kvinnokroppen har lätt för att slappna av, lite var stans...
    detta ses inte med blida ÖGON av vissa manliga läkare som gärna ser en chans att strama upp det hela. Vet dock inte om det kan kallas light när det gäller min tunga hydda???

    SvaraRadera
  3. Om det hjälpte min hållning kanske man skulle sy in skinnet ett par nummer. Men samtidigt stramar det lite överallt redan så det är nog inte lösningen. Kanske det skulle räcka med att sträcka på sig lite grann, uppåt då menar jag.

    SvaraRadera
  4. Oj där sluddrade jag lite i signaturen, ha ha.

    SvaraRadera
  5. När jag själv var i förlagsbranchen var det de ekonomiska realiteterna som styrde valet av produktion. Sannolikheten för att uppnå tillräcklig volym vid en acceptabel prisnivå var kärnfrågan. Ibland hände det att vi sa nej men författaren gick ändå vidare och gav ut boken i egen regi. Och vi fick ångra vår feghet :D

    SvaraRadera
  6. Idag finns det många sätt att ge ut böcker och många av de författare jag talat med menar att det inte är en självklarhet längre att söka sig till förlag. Inte ens de stora...

    Jag tycker du ska sätta din personliga prägel på det du skriver och när du är nöjd, efter konstens alla regler och de du medvetet struntat i, så ger du ut det du skapat!

    Kram från mig!

    SvaraRadera
  7. Mats, man ska alltid sträva uppåt inte falla fram som jag gör!
    Och bukskinnet ska vi hålla spänt!

    SvaraRadera
  8. Red, jaha du har varit förläggare i tidigare-livet... vad har du förlagt för nåt?

    SvaraRadera
  9. Pennelina, det lutar mer och mer till att jag bara skriver för skrivandets skull....

    SvaraRadera
  10. Jag lyssnade på P1 i gårt då jag for till stan och hörde då att är man författare måste man ha en AGENT. Bara så du vet. Annars blir det svårt när Hollywood kommer och vill filma storyn.

    SvaraRadera
  11. jag har hört detta sägas att egentligen är det *samma* bok som författare skriver om och om igen - kanske lite olika varianter - men egentligen är det samma problematik eller vad det nu är som måste bearbetas hela tiden - det är väl att förenkla det hela lite kanske - men någon liten *sanning* kanske ligger i de orden iaf...

    SvaraRadera
  12. ingersord: Skratt! Jodå jag förlägger saker hela tiden. Men på 80-talet var det böcker ...

    Pennelina: Ja, jag har förstått att det är så. Dessutom finns ju nya och enklare vägar till marknaden, inte minst möjligheter att "testa" sitt värde som författare.

    Marianne: "Böckernas bok" menar du?

    SvaraRadera
  13. Skulle också så gärna skriva mer, men svårt att ta mig för. Du är duktig som kommit så här långt.

    SvaraRadera
  14. Cici, jag visste att jag kunde lita på dej!

    SvaraRadera
  15. Marianne, jag tror också att det är så. Ibland kan man nästan tro att man läst boken tidigare... Samma ska gäller faktiskt inom all konst, filmer tavlor mm. jag minns när vi jobbade som keramiker hur ofta var det inte som man stod på en mässa med liknande alster.
    Skulle vara underbart om man kunde presentera något helt nytt.

    SvaraRadera
  16. Red, hade du ett alldeles eget förlag?

    SvaraRadera
  17. Imse gör som jag, fixa en liten operation så du måste "göra ingenting" då får man tid över så att säga!!!

    SvaraRadera
  18. Till *Red* - menar jag *Böckernas Bok* - nej det är just det jag inte menar - bibeln är väl böckernas bok - åtminstone för vissa - inte direkt för mej - även om det finns en del tänkvärt där - nej jag menade just i största allmänhet att man - om man nu är författare - vilket jag inte är - kanske aldrig någonsin känner sig färdig med det man vill få fram - uttrycka - visserligen kan det ju vara så ibland att en del får skrivkramp mer eller mindre lång tid - han norrlandsförfattaren stig larsson - hette han väl - märk väl ej med stavningen stieg - har ju helt och hållit skrivit färdigt - lagt av - av någon anledning helt - men det hör väl till ovanligheterna - en del nobelpristagare kan ju oxå bli liksom låsta och mista sin förmåga - åtminstone en tid efter den stora utnämningen - harry martinsson blev visst aldrig sig själv efter nobelpriset - det liksom förstörde hans lust att författa - så kan det gå ibland...

    SvaraRadera