lördag 23 januari 2010

Paltsvimma....

Igår fyllde kära svägerskan "pension" och det ställdes till med paltkalas, eller som vi säger här uppe: Paltsvimma! Det bjöds både på gråpalt och blodpalt. Blodpalten kokades i renbuljong som sig bör. Det är ett kladdigt tilltag att koka blodpalt eftersom smeten ska vara just...smet! Till paltarna serverades stekt bogfläsk, kokt renkött, vitkålssallad, lingonsylt och smör. Alla åt av hjärtans lust men vi klarade oss, tack och lov, från paltkoma. Vi lyckades därför pressa i oss en tårtbit också.


En stol att vila sig på!


Jubilarens make bakar blodpalt!


Alla lät sig trakteras....gammal som ung!



Givetvis togs den klassiska bilden, jubilaren bland alla blomster.

27 kommentarer:

  1. Jo jo, paltschwimen är inte det sämsta.

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att få träffas så där! Tänk vad de som växer upp får fina minnen.

    SvaraRadera
  3. MVG, nä inte dumt alls.
    Ska man skriva schwimmen? Jag är så dålig på att skriva dialekt, men jag köper nog din stavelse....
    mera bilder från festen kommer inom kort på Makens blogg ( klicka bara på husbilden i marginalen så kommer du dit)

    SvaraRadera
  4. Cici, det är härligt att träffas flera generationer.
    Ungarna sprang fram och tillbaka genom huset och tyckte att även vi skulle kappspringa....men när vi kvinnor tog dom på orden så fick vi inte godkänt...."Ni springer inte nog fort! Sätt er igen!" Så blev det, vi satte oss och lade paltarna på tidigare uppbyggda valkar och ungarna förbrände allt dom stoppat i sig....

    SvaraRadera
  5. Tack för paltkokningen,och er medverkan på min 65-årsdag.Känner mig faktiskt yngre idag!!MVH från PRO.

    SvaraRadera
  6. Den där stolen..gillar jag skarpt..att fylla pension..inte helt fel när det blir en sån fest
    Ha det..Maria

    SvaraRadera
  7. Man kanske måste lägga sina idrottsambitioner på hyllan. Själv fick jag agera både kamel och jämfotahoppande känguru. Med fyraåringen på ryggen! Kanske därför jag har lite träningsvärk i vaderna.

    SvaraRadera
  8. Anonym-Kerstin, Tack själv det var sååå trevligt!

    SvaraRadera
  9. Maria, sonen har gjort ett par stolar nu och det blir riktigt roliga stolar, man kan ju göra dom verkligt personliga. Från just den här stolen hade vi valt text med anknytning till en glad pensionär....

    SvaraRadera
  10. Helt säkert Cici! Att leka med barnbarnen sätter sina spår.

    SvaraRadera
  11. Stolen blev ju riktigt bra. Är det masstillverkning av stolar nu?? Brukar bli så när man hittar nå kul att göra =)

    SvaraRadera
  12. Ser härligt ut! Vi bakar vårt eget blodbröd, men blodpalt har vi aldrig prövat på - men det är säkert lika gott :-)

    Tänker hon blev glad för stolen!

    Kram :-)

    SvaraRadera
  13. MMA, nu är det nog färdigtillverkat för ett tag. Men det är en riktigt kul idè.
    Jag kommer snart över med din lim kagge.
    TACK!

    SvaraRadera
  14. Pennelina, Paltbröd har jag aldrig provat på men min mor pratade om det (åts i hennes hemtrakter) B
    Vi har även provat på att koka blodkorv men då ska man ju tjorva med fjälster.
    Ja stolen uppskattades.

    SvaraRadera
  15. Intressant koka blodpalt i renbuljong, för det var väl inte i ren buljong? Man lär så länge man lever, och gott lät det. På tal om lever, Mor Mildas leverpaltar, de var kanooon.

    SvaraRadera
  16. Blodpalt SKA koka i Renbuljong tycker jag, men det är svårt att få tag på soppkött av ren...( måste börja spana in en lämplig skank på Drängsmarksrakan...)
    Lever palt är också mumsigt, och jag förstår att Mor Mildas var superba. Den generation kunde laga god mat!
    PS Kolla gärna in andra bloggen där finns bilder från paltkokeriet...DS

    SvaraRadera
  17. Alltså,.eh,.nu skäms jag att säga det här, men jag var tvungen att fråga Hälsingland vad palt är för nå´t,.förlåt, jag lovar palt och förbättring. Ha det, med eller utan palt.

    SvaraRadera
  18. Inger, hur gör man för att lägga bilderna bredvid varandra och för att få texten mitt under bilderna?

    SvaraRadera
  19. Nej förresten, du behöver inte! Jag tror jag har löst det ändå. Ibland är det bra att ställa en fråga och själv besvara den.

    SvaraRadera
  20. Jo, nu var det ju bara texten jag hade löst. Så när du har tid Inger kan du väl berätta hur man lägger bilderna bredvid varandra. Jag fortsätter mina experiment.

    SvaraRadera
  21. Paltkoma har jag hört talas om. Står för all mätthet. Själv ska jag gå in för Robinsondiet. Vatten, sardeller och kokosmjölk som man får rännsk..a av. Har hört att det är laxerande:)

    SvaraRadera
  22. BL, tur att du har Helsingland...
    Fortsätt att må!

    SvaraRadera
  23. Cici läs kommentar på din blogg....har försökt svara efter bästa förmåga! Om du inte förstår så är det ju bara att ta sparken och susa nerför backen...

    SvaraRadera
  24. Vee, är du ute efter lösande????
    Kom till mig den 16:e då blir det vattenlavemang....
    Guuu det är gruvsamt.....
    Ett annat tips: mixa en banan och ett par matskedar vetekli med Kesella.....

    SvaraRadera
  25. Vill man laga korv snabbt, utan fjälster, så kan man klicka ut smeten likt en korv i gladpack - på längden alltså - och vira det runt som ett korvskinn. Det går att koka som vanligt. Funkar faktiskt bra :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  26. Va...? funkar det? Blir det inte plast smak på korven? Blodkorv ska ju koka rätt så länge! Kanske går det att rulla in palteländet i gladpack också????

    SvaraRadera
  27. Blodpalt...!!!
    Det har jag inte ätit sedan tonåren... så himla gott!
    Både min mormor och min farmor gjorde det ibland!
    Hade nästan glömt bort den maträtten!
    Tack för titten i min blogg!
    Klart du ska visa ditt hantver här i bloggen... alltid kul att se vad andra gör!

    SvaraRadera