måndag 7 december 2009

Allemansrätten????

Granen står så dyr och grann i stugan!

I ett svagt ögonblick, lovade jag att fixa en gran. Inte skulle det väl vara så himla svårt att hitta en gran. Tidigare hade vi struntat i det men nu när vi hade Lillknodden så hade frugan fått för sig att han måste få ha en julgran som alla andra ungar. Annars kanske han blev mobbad, eller nåt. Att Knodden bara var åtta månader hade ingen som helst betydelse, sa hon. Nu måste vi skapa egna traditioner.


Så nu satt jag här på bussen för att ta mig till en skog. Stirrade fånigt ut genom bussfönstret och knep knäna om ryggsäcken som dolde min yxa. Jag funderade på allemansrätten, visste inte säkert om den gällde träd.

Nu tyckte jag att vi var nog långt utanför stan så jag tryckte på STOP-knappen. Klev av mitt i ingenstans. Lät bussen försvinna och började gå mot skogen.


Gick och gick och blev blöt om fötterna. De tankar som gick till min kvinna var minst sagt kylslagna. Vilket jävla påhitt. En gran till en åttamånaders unge som bara brydde sig om att suga tissen.

När jag kom fram till träddungen valde jag en lämplig gran och tog fram yxan. Just som första hugget träffade stammen kom en hund skällande och springande. Det bar sig inte bättre än att jag föll omkull och tappade yxan på smalbenet. Aj som Satan så ont det gjorde. Hunden slank vettskrämd iväg. Snön färgades röd. Röd av mitt blod.

Milde Jesus, nu skulle jag ligga här ensam och dö. Just en snygg jultradition att ge till Knodden, hann jag tänka innan jag svimmade.


Vaknade upp på en soffa och stirrade rakt in i en öppen eld. Mannen som satt vid min sida log.

- Jaså, du vaknar nu?

- Var är jag? Vem är du?

- Jag äger skogen som du skulle hugga ner.

- Jag skulle för fan bara ta en enda gran, så att inte Knodden skulle bli mobbad.

- Så säger alla, varje år. Bara en gran… Jo jo.

- Måste ringa frugan och säga var jag är i alla fall.

- Gör du det, säg att det sket sig.

Två timmar senare kom hennes brorsa och hämtade mig. Gubben sa att om han fick femhundra spänn så skulle han inte anmäla mig för stöld. Ilsket gav jag honom pengarna och haltade ut till bilen.


Veckan därpå tog jag mig stor möda ner till torget för att köpa en gran. Knodden skulle visst få en gran, lovat var lovat.

Linkande valde jag ut en som jag skulle klara att transportera hem. Nog tyckte jag att fyrahundra var dyrt för en granbuske men som sagt, Knodden skulle ha en gran.

Med en suck gick jag till försäljaren med pengarna i näven.

Han vänder sig om och visar sig vara en aning bekant.

Sedan stirrar jag surt på det barrande eländet under hela helgen.

Lovade mig själv att införa en ny tradition från och med nästa år.

Knoddens första plastgran.

23 kommentarer:

  1. Tack Robert.
    Texten fick faktiskt ett hedersomnämnande på Skrivarsidan en gång i tiden....

    SvaraRadera
  2. Aha, nu fick jag lite känsla av att julen är på gång i alla fall. Det var en liten trevlig berättelse. Rätta mig om jag har fel, men skriver du ofta jagpersonen ur ett manligt perspektiv? Är det för att inte läsarna ska tro att det är en självupplevd historia?

    SvaraRadera
  3. Cici, en häxa som jag kan ta sig in i vilka skepnader som helst,,,,
    Tror du att jag har stulit en gran?
    Jag har ju Sture....å nu har jag plastgran!

    SvaraRadera
  4. Ta busen till skogen! "Nästa Grandungen"
    Yxan gömd i ryggsäcken.
    Men jag måste få veta var granen var tänkt att gömmas!

    SvaraRadera
  5. Hej Red och välkommen till skogen!
    Inte skulle granen gömmas vid hemtransporten, för grantjuven skulle minsann kapa en gran utan "Tjuvstämpel"....Är man tjuv så kan man lika gärna ljuga också....
    PS Kul blogg du har...DS

    SvaraRadera
  6. Apropå tjuvar..
    En kväll, då pojkarna var små och dottern inte ens var påtänkt, skulle jag sova över i min mammas kedjehus i Skarpnäck. Det var bara jag, grabbarna och vår golden retriever. Jag vet faktiskt inte var alla andra höll hus, men kanske var jag satt att vara husvakt eftersom min mamma haft inbrott flera gånger. Pojkarna sov och jag skulle till att gå till sängs. Av någon anledning gick jag fram till fönstret, vickade på persiennerna och tittade ut. På den pyttelilla gräsmattan utanför såg jag en person som gick från fönstet ut mot vägstumpen som gick till garaget! Det tog någon sekund innan jag riktigt fattade vad jag såg, och då jag insåg att någon hade försökt kika in genom fönstret, började hjärtat slå lite snabbare. Jag gick över till vardagsrummet för att se vart personen tog vägen, och då fick jag syn på två skuggor som smög fram runt garageknuten. Hjälp, vad gör man nu? Innan jag hunnit tänka efter förflyttade jag mig till matplatsens balkongdörr och ställde mig bakom gardinen där. Skuggorna blev större och större, mitt hjärta slog hårdare och hårdare, sekunderna kändes som evigheter. Plötsligt böjde sig en mansperson fram och stirrade på nära håll in genom dörrfönstet. Och vad gör då lilla jag som stod där bakom gardinen, bara några centimeter från inkräktaren? Jag tvärkastar mig fram och trycker mitt ansikte mot rutan, mitt emot ansiktet på andra sidan! Två ögon stirrade skräckslaget tillbaka på mitt vanskapta ansikte, och sen försvann det snabbt därifrån. Då jag öppnade dörren hörde jag springande steg som avlägsnade sig långt, långt borta.
    Sen gick jag och lag mig i den goa sängen och sov gott hela natten!

    SvaraRadera
  7. Hahaha! Den var rolig.

    Vi har visst lite gemensamt, du och jag. Våra namn till exempel.

    SvaraRadera
  8. hej Imse kul att du hittade hit, Gör om det...

    SvaraRadera
  9. Cici, guuuu vad du är tuff! Och som jag sagt tidigare , du kan skriva, skulle vara kul att läsa ännu mera från din panna/penna!
    Ska du inte komma till bloggträsket med en egen blogg????

    SvaraRadera
  10. Det var inte meningen att det skulle bli en sån lång kommentar, det bara blev så. Lovar att inte göra om det. Jag anser verkligen inte att jag kan skriva, men jag är en ganska bra brevväxlare. Skaffar jag en blogg tror jag att det skulle kännas som ett krav att åstadkomma något, och krav är något jag försöker avskaffa så här på gamla dar.

    SvaraRadera
  11. men snälla söta, du får skriva hur lång, mycket och ofta du vill.
    Klokt att jobba på att avskaffa måsten, jag är urkass på det. Skaffar mig ståndigt nya...men livet är ju så spännande så det går ju inte att låta bli....

    SvaraRadera
  12. På tal om annat, vad roligt att ni fått en ny granne, alldeles ny!

    SvaraRadera
  13. En gång i forntiden hade jag en jobbarkompis som sadlade om och utbildade sig till polis. Ett av hans första uppdrag som radiobilspolis blev att åka och haffa en gubbe som körde moped på motorvägen, mot trafiken och med en stulen julgran bak på mopeden.
    Mopedisten, bra på kanelen, visade sig vara hans far.

    SvaraRadera
  14. Cici ja nyare kan man knappast vara....Ett välommet tillskott som förbättrar invånarantalet och sänker medelåldern!

    SvaraRadera
  15. MVG, låter nästan som Wallanders farsa!

    SvaraRadera
  16. Svar: Jag tror att det visas två bildar så länge du är inne på den bloggen. Det är nog bara en som stannar kvar!

    SvaraRadera
  17. Du Cici, de flesta som bloggar skriver mycket mindre än vad du skriver dagligen i dina kommentarer.
    Och sämre också, för den delen, om man får säga så på nätet.

    SvaraRadera
  18. Där hör du Cici....Lyssna nu på MVG!

    SvaraRadera
  19. Inger! Jag har ju alltid sagt till dig att du skriver bra. Ska du inte ta och samla ihop alla dina berättelser och noveller till en novellsamling och försöka ge ut dem. Du kan ju!

    Förresten! Hur visste du det där med att hasa sig upp ur sängen och till datorn. Har du suttit som en liten fluga på min vägg härhemma?
    hehehe

    SvaraRadera
  20. Ninna, du är alltför snäll....
    Hittade den ytterst lämpliga bilden hos Raison via Maria i Sennan och tyckte att den passade precis in på mig vissa dagar.... kul att vi två passar in någonstans!!!!!!

    SvaraRadera
  21. I det här fallet är jag inte bara snäll, jag är ärlig!
    Men jag knyckte bilden till mina bloggar...
    (aj slå inte på mig...)

    SvaraRadera
  22. Käraste Ninna skulle aldrig falla mig in att slå på dej...Nej en kram får du!

    SvaraRadera