onsdag 2 december 2009

Förväntningar i kras!

Varför kan det inte bli som man tänkt?
Inget får ju vara som det borde få vara och därmed är allt förändrat.
Därmed inte sagt att alla förändringar är försämringar men nog är det bra mycket tryggare om det är som förväntat!
Ta det här med vintertemperaturen i vår norra landsända.
Var har den tagit vägen?
Är det vinter så låt kvicksilvret ( ja, ja jag vet att det är omodernt uttryck, men i alla fall,,,) ligga kring tio minus så att man vet vilken årstid man lever i.
Nä nu ska det töa så fort det kommit lite vitt på marken och så sätts den där stora fläkten på.
Jag gillar det inte.
Kallt, varmt, kallt, varmt....snart har man inte bara rynkor utan gammelskinnet kommer att krackelera, man blir mer och mer ödlelik.
Som ni kanske förstår så får jag inte min sköna vinterpromenad idag, utan det blir till att slafsa sig ut i motvinden om det inte dimper ner en köldknäpp efter lunch. Då blir det isgata istället!

PS Idag ska lutad fisk avnjutas, om det inte blir strömavbrott vill säga, då blir det bryta!DS

12 kommentarer:

  1. Ja du, men det är inte bara vi människor som mår dåligt av de här moderna vintrarna. Många växter och djur har det också besvärligt när de inte har ett varmt och mysigt snötäcke som skydd. Även de djur som inte använder snön som skydd kan fara rejält illa. Det kan ju för många av dem vara nästan omöjligt att komma åt nåt att äta när marken är täckt av ett hårt ispansar.
    Fast "här uppe i norrland" har vi förstås minus 2,2 just nu så vi ska inte klaga.

    SvaraRadera
  2. Det låter nästan makabert att ni har sådant slabbväder så långt norrut i Sverige.

    Här i Halmstad visade termometern minus 5 grader när jag fixade frukost för en stund sedan.
    Himlen är knallande (blek)blå och solen har just rest sig ovan skolans tak. Riktigt tjusigt i den lilla gräs- och trädplätten här utanför!

    Jag tänker (nog) inte ge mig ut för jag avskyr när det är kallt och halt. Måste dessutom ta ett städtag här hemma

    Men man vet inte vad man vill framåt dagen.

    SvaraRadera
  3. MVG, visst är det så! fast nog har jag svårt att tänka på exempelvis gnagarna som gillar att kuta runt under snötäcket...men visst har du rätt.
    nu har vi 0,4 minus så inte var det plussgrader länge inte....inte undra på att man börjar spricka....

    SvaraRadera
  4. Ninna, något slaskföre har vi ju inte men jag vill inte ha tö i vår snö....inte förrän till våren. Nu ska vi ha skidföre!
    Ta en pause i städningen och nyp lite frisk luft!

    SvaraRadera
  5. Att det är så pass milt. Jag var faktiskt tvungen att ta en titt på termometern, för jag tyckte det var kallt då jag var ute med hundarna för en timme sen. Men du har rätt, det är inte ens en endaste grad kallt, bara en halv.

    SvaraRadera
  6. Det blåser ju....
    Det blir i alla fall långkalsonger på när jag ska ut och gå....

    SvaraRadera
  7. Idag (2 dec) hos mig var det 5 minus på morgonen med en härlig rimfrost. Har tagit mig en promenad i skogen med vovven och fotograferat lite. Det var så härligt.....

    SvaraRadera
  8. Nu är promenaden avklarad i ett mycket vackert vinterväder tempen är 0,8 minus på mätaren och jag är ångkokt....minst femtigrader skulle jag tro!

    SvaraRadera
  9. Ber om ursäkt för det störande ljudet på en viss sträcka genom byn.

    SvaraRadera
  10. Ingen fara, det är ju trevligt att man märks....

    SvaraRadera
  11. Du får börja ta dina promenader senare nu har vi ju -12 ute. Kändes i kinderna när jag var ute och gick i går kväll, riktigt härligt må jag säga=)

    SvaraRadera
  12. Ja nu börjar det likna nåt för en viking!!!!

    SvaraRadera