tisdag 29 december 2009

Att våga!


Hur ska man få modet att våga stå upp för sina skrivna rader?
När vet man att man format orden rätt?
När är man klar med en text?
ALDRIG, ALDRIG....
Viljan finns, inte tu tal om det!
Under året som gått har jag skickat mitt manus till två av mina bloggarvänner och bara det krävde ett stort mod av mig.
Har skrivit om och tagit bort så nu vet jag inte var jag står... Irrar omkring i mitt skrivarträsk.
Det är dags nu att ta ett ordentligt tag i manuset om det ska bli något över huvud taget.

Läste en recension om en bok som jag nyligen läst. Den stämde inte alls med min åsikt och så är det väl. Att tro att allt man skriver ska falla alla på läppen är förmätet. Men modet måste man ha.
Det kommande året ska jag försöka på allvar.

Att bli modig!!!!
Då får vi väl se om det blir en text också.
Den som lever får se....

19 kommentarer:

  1. Jag funderar på att samla ihop några på nätet som har lust att läsa en kurs i kreativitet med mig.

    Jag gick den via nätet i USA för några år sedan - och det var jättenyttigt för hela mig! Löste många knutar i mitt skapande...

    Har du lust, har du lov... att hänga med!

    Boken finns på biblioteket :-)

    Kramar

    SvaraRadera
  2. PS! vi blir inte så många, typ fyra max fem... DS!

    SvaraRadera
  3. Vad innebär det?
    Hur mycket tid tar det?

    SvaraRadera
  4. Vi styr farten själva.

    Boken heter "Öka din kreativitet" och är skriven av Julia Cameron. Den finns att låna på biblioteket.

    På http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917711499X står det följande om den: "Konkurrens, prestationskrav och stress gör att vi förlorar barnets naturliga kreativitet. Lär dig hur du kan återerövra din kreativitet genom att frigöra dig från en rad blockeringar som hämmar nyskapandet. originaltitel: The artist's way"

    Det fungerar faktisk :-) Jag har boken på engelska, men det gör inget om man har den på olika språk.

    Det är en stund sedan jag gick kursen, som leder sig själv. Ingen är "bättre" än någon annan... men man har ett antal träffar på internet där man går igenom lektioner, uppmuntrar osv. Man får inte ta betalt för att leda den här kursen.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Konsten att skriva handlar bara om en sak,.vem man skriver för. Vem är den man ska skriva för då? Det är du, du ska skriva för dig själv, du ska inte alls falla alla på läppen, tänker man på det blir texten tillgjort, onaturligt och krystad, dvs helt misslyckad. Men ok,när det handlar om saker på kiosklitteraturnivå kan man skriva för andra, varför kasta pärlor åt svin, men vill man verkligen skriva,ja, då skriver man för sig själv. Ha det.

    SvaraRadera
  6. Att sätta ord på pränt..det e en gåva..så att våga vilja veta..tycker ja e bra att leva efter
    Maria

    SvaraRadera
  7. Pennelina, det låter väl bra men...nej det är nog inte aktuellt för mig.
    Jag har nog kreativitet så det räcker, det är bara tid jag måste ta mig.....Jag skulle nog behöva gå en kurs i "Konsten att ta sig egen tid!"
    Men tack för att du frågade.

    SvaraRadera
  8. BL, ja visst är det rätt tänkt, att skriva för ens egen skull....men nog tusan vill jag att någon mer ska läsa mina texter.
    har ju börjat här på bloggen.
    Kanske ska jag presentera mitt bok manus här?
    Har inte riktigt bestämt mig än.

    SvaraRadera
  9. Maria, så är det! mycket av ens konstnärs liv handlar om mod och tron på sig själv.
    Minns än min rädsla när jag första gången visade min keramik....Fick uppbåda allt mitt mod. Hu så hemsk tanke och hemska alster också. Men jag blev bättre och bättre och till slut riktigt bra. Försörjde mig på keramiken i nästan tjugo år.
    Men att sätta ord på pränt så att jag blir nöjd skrämmer mig.....

    SvaraRadera
  10. Frågan är väl vad du har att förlora. Gör du inget försök kommer du alltid att ångra dig.

    SvaraRadera
  11. Ja det är just det....Våga och vinn eller låt bli och försvinn...

    SvaraRadera
  12. Att lyckas förutsätter att man vågar misslyckas, det vet ju du redan. Keramik eller böcker, same same. Ang att skriva för sig själv,.det är då man skriver för andra utan att tänka på det. Att skriva texter är 90% känsla, resten är det tekniska, formella saker,. om man nu inte är skatteutredare, då är det tvärtom. Tveka inte att försöka, det finns många sk författare i Sverige som säljer böcker,och många av dem skriver mycket sämre än du gör. Kom ihåg, man lever bara en gång, det kommer ingen andra chans,.kör på!

    SvaraRadera
  13. Kära Inger! Har just upptäckt att du skrivit på min egen sida - och har även där gett dej ett svar - så om du har tid och lust ngn gång kan du gå in på min sida och kolla - där kan du oxå om du vill läsa mitt svar till Cici....

    SvaraRadera
  14. BL, tack för uppmuntrande ord.
    Jag kanske tar dig på just dom orden...kör på alltså!

    SvaraRadera
  15. Marianne, jag har läst och svarat....
    Vi ses....eller hörs.... eller hur man nu säger i bloggsvängen!

    SvaraRadera
  16. Ser dig som en högst lyckad person, kör jante i träsket. Du kan om någon, punkt.

    SvaraRadera
  17. Mats, du vet hur man generar en kvinna..... och Jante är som en igel här i bygden.... kanske om du hjälper mig....

    SvaraRadera
  18. Vi får hugga ett hål i isen och köra dit den, eller dom. Tror det finns en liten jante här med så vi tippar i båda. Och skottar över dom, material finnes....

    SvaraRadera
  19. Du kan, det gäller bara att ta sig för. Och öka självförtroendet.

    SvaraRadera