onsdag 30 december 2009

n`ravelbit oppa Skelletmål

Nager vecku föri jul bört `n Linus a töick att he vart långsamt att gå å eingentein djära. Desslikes hadd knäppherveltjwötteidustrin däri Skravelbaittjen strajke däfför att kåpparbonken hadd frusse fast.
Frun, a tekkla, hadd ågådasä noadi över att `on eint feck djära-bårt tjwöttn föri jul då alldalja ska djäras. S`att`n Linus hadd faktiskt illtrivdes e tag. Men deill slut to tjälinga gammel-keistain å knäcke-å s`att han vart enschammen.

Phu, detta var jobbigt att skriva ska jag be att få meddela och lika svårt att läsa. För mig är det i det närmaste ett omöjligt uppdrag eftersom jag inte behärskar Skellefte bondskan. Vi pratade det aldrig hemma i Kåge eftersom mor var från Örebro och inte förstod ett skvatt av bondskan. detta ställde till problem när det ringde någon och ville prata med Sotar`n.
I vuxen ålder har jag lärt mig förstå en del men se fullärd blir man nog aldrig om man inte får det med modersmjölken.

Håll till godo med denna stump tills vidare, men nog kanske jag återkommer i ämnet framöver.

11 kommentarer:

  1. Nja, att förstå är inga problem tycker jag. Att veta hur man ska stava är däremot svårt många gånger. Det tar i varje fall tid. Man måste liksom säga orden för sig själv flera gånger innan man skriver dem. Och sen ändå göra om för att det inte ser bra ut på papperet. Eller på skärmen.
    Nu går jag till frk Elvira och köper en pilsner.
    Eller två.

    SvaraRadera
  2. Tur nog så har jag skrivit av texten ( en liten, liten bit) från Norra Västerbotten som presenterar en Ravelbit varje jul.
    Två är i minsta laget anser då jag...

    SvaraRadera
  3. Det blev två sexpack. Jag har förresten alldeles nyss kommenterat din kommentar
    på min egen blogg.
    Skål.

    SvaraRadera
  4. Skål själv goe herrn, jag håller mig rötjut....blir så fort ölmätt!
    Ha det bäst!!!

    SvaraRadera
  5. Jag måste nästan läsa texter skriven på bondska högt för att jag ska kunna förstå vad det står. Och det blir ganska jobbigt i längden.

    SvaraRadera
  6. Precis som Cici så rekommenderar jag högläsning! Det hjälper.

    SvaraRadera
  7. Cici och redaktörn har fattat galoppen!
    Jag vill tillstå att högläsning är ett ofta använt knep hos mig för att få läsförståelse...

    SvaraRadera
  8. apropå orten kåge - har för mej att jag hört eller läst att nångon kändis kommer från kåge - det kan väl inte vara k-g bergström - som gemenligen brukar kallas k-g - eller var det kanske akademiens nye ständige sekreterare ... kan du upplysa mej om det rätta sakförhållandet ?

    SvaraRadera
  9. Menar du månne Margot Wallström??? Vi bodde grannar....

    SvaraRadera
  10. Ja Inger! Det måste det vara då! En kändis hon oxå! Då känner du henne kan jag tänka - pratar du samma mål som hon - ja antagligen något ditåt - Kåge är väl en bra plats att komma ifrån - man kan ju tydligen komma långt om man har fötts och vuxit upp där (och så hög lön som hon har haft och kanske fortfarande har - det är inte många förunnat - om man nu ska tala pengar ...)

    SvaraRadera
  11. Nä se pengar ska vi inte fästa så stor vikt vid.... jag har så att jag kan äta mig mätt varje dag och har tak över hela kroppen. Icket avundas jag dom som har mer än jag....Det är att slösa på sin energi.

    SvaraRadera