måndag 21 december 2009

Tomtetankar


Har ju pysslat lite i syhörnan i höst och det är klart att det blev lite egen designade tomtar också. Medan ni glor på väggtomtarna ska ni få läsa den bästa av alla juldikter! Vi fick den av goda vänner på ett julkort för flera år sedan man jag läser den lite då och då bara för att den är så bra. Varsågoda!






Julegröt och juletjafs

Den som detta ändå slapp
Tänk att sitta lugnt och meta
höra humlesång i gisten eka
Tänk att sjunga sommarsånger
Volma hö i vårkalsonger
Slippa is och snö
Ack att det bliver tö
PS. snart går vi mot ljusare tider
Så God Jul och Glad Midsommar!!! DS

Ja så lyder dikten, nu håller jag ju inte med om riktigt allt för tö vill jag inte ha än, men en lugn stund med ett metspö är något att längta till. Men som sagt var sak har sin tid!!!!



11 kommentarer:

  1. Visst är det skönt med sommartankar, fast nu är det ändå en riktigt härlig vinter. Kallt och mycket snö!

    SvaraRadera
  2. Julegröt o juletjafs, så sant. För varje år tycks julen bli mer gruvsam. Trots att jag inte gör något juleri-jobb. Men man känner nästan fysiskt av andras stress i juletid. Men snart bortgjort, o i morgon bitti hämtar jag Elin med familj i Jörn. Då blir det sol i sinne.

    SvaraRadera
  3. Imse, ja nu slipper vi mygg och soleksem. Vackert är det så det förslår, men inte kul efter vägarna! Jag är glad att jag klarade hemfärden från Staan...

    SvaraRadera
  4. Mats, jag ogillar också juletjafset... har skalat bort så mycket som möjligt. Men nog blir jag glad i hjärtat när jag ser barnaögon som tindrar.

    SvaraRadera
  5. Det var en rolig dikt. Vårkalsonger minsann! En bondekompis kallar sina badbyxor för vattenkalsonger...

    SvaraRadera
  6. Det var en rolig benämning...måste nog skriva upp i boken!
    Tänk vilka möjligheter det finns om man leker med ord!

    SvaraRadera
  7. Jag räknar sekunder till midsommarafton,.sen är det bara ett halvår till jul 2011,.ack, tiden bara rusar iväg och väntar ingen,.inte ens Inger. Ang kalsonger, ska jag kalla mina svarta skinnbrallor för,.säg,.rocklångkalsonger?

    SvaraRadera
  8. BL, varför inte rockalonger...???

    SvaraRadera
  9. Det finns ju ismete, eller pimpelfiske som det kallas. Så varför vänta med metandet till sommaren?

    SvaraRadera
  10. Njaaa, vi vill vifta med ett flugspö vi.... så att inte fisken får plåtsmak!

    SvaraRadera