torsdag 3 december 2009

Nuda veritas

Jag började skriva för att roa mig själv först och främst.
Och så är det fortfarande.
Citat av: Jean M Auel

Så är det också för mig! Först och främst formar jag mina texter för att roa mig själv. Ibland händer det att jag roar mig så till den milda grad att jag glömmer både vett och sans. Mitt övriga liv blir helt klart lidande och detta låter jag ske utan den minsta tillstymmelse till ånger.
Ja det kan till och med innebära att jag inte alltid är så noga med hur själva texten utformar sig. Att placera orden är viktigast, dock inte alltid i rätt ordning. När så denna förmåga uteblir av någon anledning så blir det inte muntert i min omgivning.....
Men jag har heller aldrig påstått att livet alltid ska vara roligt.
Att skriva är en kamp...en ständig kamp, som dock fortfarande roar mig omåttligt!

11 kommentarer:

  1. Jag är som du nog vet också väldigt fascinerad av ord, men har inte förmågan att själv framställa dom. Det är kanske som att vara musikalisk utan att kunna spela. Man kan njuta av musiken ändå.
    Den bok jag just har avnjutit heter "Kamratfesten" av Dorothy Sayers. Namnet är väldigt bekant för mig men jag vet inget mer om henne än det jag kan läsa i NEC (ska gå in på Wicipedia sen). En deckarförfattarinna som levde 1893-1957, började i reklambranschen och slutade med att göra oöverträffade översättningar av Dante. Det kan man kalla utveckling! "Kamratfesten skrevs 1935 och rör sig i Oxfords universitetsvärld. Den var inte svår att läsa, men en hel del ord har jag skrivit upp som jag ska försöka slå upp. Vad sägs om.rancune, korollarium, kapson, "romantiska ärtskidor", prosodi, rentré, ravaillac, pandemonium,efemära, hyende, ostentativt,resentriment mm ? Inte en bok man glider igenom som på en såpan planka i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Förresten, vad betyder nuda veritas och var får du alla latinska termer ifrån? Är du en gammal latinare?

    SvaraRadera
  3. Cici, Den nakna sanningen (nuda veritas) är att det finns ordböcker och så har jag en viss benägenhet att skriva upp bra uttryck.... du skulle bara se min "bibel"!!!!

    SvaraRadera
  4. Men guu jag såg inte din övre kommentar.... jag är impad över din noggrannhet. Många svåra ord är det. Tror att jag läst Dorothy men dock inte Kamratfesten...tror jag...har en svaghet där, glömmer ofta vilka böcker jag läst. Lånar dom igen och upptäcker besviket att jag redan harvat igenom den.

    SvaraRadera
  5. Apropå böcker. En bekant till mig, han bor i Hälsingland, påstår att handlingen i en av de mest kultförklarade (men samtidigt en av de minst kända) böckerna i landet utspelar sig i trakterna av Kåge.
    Han läste högt ur den i telefon för flera år sedan men det enda jag minns är att texten innehöll väldigt många svordomar.
    Är verket möjligen bekant?

    SvaraRadera
  6. MVG. visst är den bekant och nu kanske du svimmar...sätt dig ner så ska du få höra!
    Boken heter (den första) Äldreomsorgen i övre Kågedalen och är skriven av Nikanor Tetrologen
    Hans dopnamn är Niclas Lundquist och han bodde på tredje våningen i samma hus som jag i Kåge. Förövrigt stod detta hus näst intill det hus där Margot Wallström växte upp....
    det får väl räcka som info tills vidare...Jag har ett kök att passa också, jag kan inte BARA vara här och ha trevligt...hela tiden!

    SvaraRadera
  7. Det var som f-n! Tror du boken går att få tag på?

    SvaraRadera
  8. Jajamän på bibblan... eller kanske på det antikvariat som lär finnas i Öjebyn! dit jag förövrigt ämnar bege mig vad det lider.

    SvaraRadera
  9. Jag brukar inte avråda folk från att läsa böcker, men när det gäller "Äldreomsorgen.." säger jag å det bestämdaste: Läs den inte!

    SvaraRadera
  10. Jag är benägen att hålla med...har minsann försökt ett flertal gånger men man vill bara bläddra fort förbi allt swammel och stänga den. Ett till erkännande när jag lix är i farten, jag fattar inte budskapet...om nu det finns något.
    Nu går jag och syr lite tomtar....

    SvaraRadera
  11. Jo, det låter som om det är den boken.

    SvaraRadera