söndag 13 december 2009

Hedna tro...


Så har då denna mörka och farliga natt klarats av. Inga märkvärdigheter har visat sig hos mig. Det har snarkats och nattvandrats som vanligt. Inte en enda ljusprydd gestalt har kommit till mig. Jag skulle gärna vilja möta en vitklädd häxa så att vi kunde utbyta lite konster. Undrar hur hon gör när hon flyger på en åsna och varför hon vill kasta aska i folkets ögon??? Jag har verkligen mycket att lära innan jag blir en riktig häxa, att klä sig i svart och bära två skäggvårtor lär inte räcka långt i hedningarnas värld. Börjar undra om min skyddsängel, som är uppspikad under trappan, kan vara ett hinder för min utveckling...???

19 kommentarer:

  1. Inte heller jag har stött på vare sig lucia eller häxa. Var är dom?

    SvaraRadera
  2. Imse, jag ska nu bege mig på en promenad till skogen för att leta....

    SvaraRadera
  3. Jag såg en massa smålucior i Kåge kyrka i går kväll. Det var en himla fart på dom , och då det var slut i kyrkan bar det av till församlingshuset där dom skulle få saft och pepparkakor. Dom kanske är kvar där ännu.

    SvaraRadera
  4. Jag kom på efter frukosten att jag glömt bort att det var Lucia idag.

    Kan man hitta några sjöngsjungande på nätet tro?

    SvaraRadera
  5. ingersord, kommer ängeln från Öjebyn? Jag tycker mig känna igen stuket.

    SvaraRadera
  6. Cici, gick du inte för att äta pepparkakor???

    SvaraRadera
  7. Ninna, ja visst är det lätt hänt att glömma, i alla fall om man inte har småbarn i närheten som påminner en.
    Och nu är ju Luciadagen snart slut för den här gången.

    SvaraRadera
  8. MVG, va...finns det änglar i Öjebyn???
    Den här kommer i alla fall från Staan.

    SvaraRadera
  9. Jisses! Jag stavade fel!
    Skönsjungande ska det vara.

    SvaraRadera
  10. Ha ha även solen har fläckar! Skönt tycker jag!

    SvaraRadera
  11. Skön...
    sjöng...
    sjungande...

    Risk för sludder i talet. Helt klart!

    SvaraRadera
  12. Nej det blev pepparkakor och nybakade lussebullar hemma i stället. Att vi åkt till Kåge kyrka berodde på att dottern plötsligt hamnat i kören där, tillsammans med två vänner, och vi skulle ta med oss dom till N-träsk. Jag känner mig ytterst obekväm i kyrkliga sammanhang och går i kyrkan bara i nödfall, begravningar t ex, men denna gång var det på dotterns begäran.

    SvaraRadera
  13. Cici jag förstår din känsla, jag känner på samma sätt. Kan det bero på det lutherska oket...? Men en hel del psalmer är vackra det går inte att komma ifrån.
    Barnens önskningar ska man försöka uppfylla, så är det.

    SvaraRadera
  14. Jag sitter här framför datorn och försöke ta fram lite fakta om författarna till de tre böcker jag lånat på byagården, och nu ska lämna igen. Kanske någon är din? C. Beresford-Howe: "Boken om Eva". Har aldrig hört talas om varken författaren eller boken, men den var trevligt skriven, helt ok. När jag går in på nätet finns det mycket att läsa om den, men skummade bara. Den är tydligen en klassiker i 70-talets kvinnokampsrörelse! där ser man. Var väl för upptagen av småbarn på den tiden.
    Nästa bok, "Kvinnan är första könet" av Björn Ranelid. Som jag kanske sagt förut, jag fattar inte varför folk retar sig så på den mannen. Han skriver på ett väldigt speciellt sätt, halvpoetiskt, med många omtagningar. Nu tycker inte jag att just den här boken är hans bästa precis, men läsbar.
    Sist, Elsi Rydsjö "Kärlekens ansikten". Jag har en samlingsbok av ER "Karolinernas kvinnor", den är på 1000 sidor och består egentligen av fem böcker, och den var både lättläst och intressant, inte tung på något sätt. Den här boken var emellertid både tunn och ganska ointressant, Den är skriven på 90-talet, men jag känner det som om jag läste en sån där fortsättningsroman i en veckotidning på 50-talet. Språket är väldigt omodernt och kantigt.
    Tycker jag alltså, som egenligen är amatörernas amatör då det gäller litteraturvetande.
    Nu ska jag ut med hundarna i skogen och sen upp till biblis och byta till mig några nya böcker, samt ställa upp Majgull Axellssons "Is och vatten..."

    SvaraRadera
  15. Hmm, jag känner ingen vitklädd häxa, men däremot en svartklädd som även du känner,.prata med henne, hon kan allt om häxdrycker och liknande, speciellt om love poison nummer 69.
    Ha det,.och om du har tappat bort din kvast, så lånar hon gärna ut sin reserv, det är skönt att flyga när det är halt på vägarna.

    SvaraRadera
  16. Cici, nä inte "mina böcker".
    Angående Ranelid så måste jag erkänna att jag aldrig lyckats läsa klart en endaste bok av honom...
    Men majgull gillar jag mycket, kanske ska jag hasa mig upp och låna... men på torsdag har jag biblioteksdag i Staan.

    SvaraRadera
  17. BL, jag tror inte dom vitklädda är häxor egentligen, utan mera som änglar....
    Om jag behöver en ny kvast så vet jag precis vart jag ska vända mig, till vår gemensamma vän såklart!

    SvaraRadera
  18. Jag vill minnas att jag klarade av en hel bok av Ranelid för några år sedan. Vad den hette har jag dock glömt. Tror det var något självbiografiskt. Man fick bland annat veta att det var något mystiskt med hans läpp när han gick i skolan. Tror också att jag tyckte att boken var hyfsat bra.
    Vad Majgull beträffar så tycker jag att hon skriver om så otäcka saker så det är svårt att läsa henne fast hon egentligen skriver väldigt bra.

    SvaraRadera
  19. MVG: Då behöver du inte vara rädd för hennes senaste. Hon är nog en av Sveriges bästa levande författare, enligt mitt tycke, och är inte en författare som skriver om en författare. Om du förstår hur jag menar.

    SvaraRadera